آرشیو سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۲
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

سایر محمدی
واپسین جنبش

«واپسین جنبش قرون وسطایی در دوران فئودال» عنوان کتابی به قلم محمدرضا فشاهی است که از سوی انتشارات بدرقه جاویدان با همکاری انتشارات جاویدان منتشر شد. نویسنده در این کتاب طی هفت فصل تاریخ تحولات اندیشه مذهبی و تفکر در ایران را در قرن نوزدهم میلادی بررسی می کند. تحولاتی که در اندیشه مذهبی و عرفانی روی داد و به مکتب شیخیه شهرت پیدا کرد و سرانجام در سیر تکاملی خود به جنبش بابیان یعنی یک جنبش اجتماعی منجر شد. محمدرضا فشاهی در این اثر پژوهشی از مناسبات تولیدی در ایران و مسیر تفکر در دوران عرفان و تصوف آغاز می کند و بعد بموقعیت اقتصادی و گروه بندی اجتماعی در نیمه اول قرن نوزدهم می پردازد تا برسد به ایدئولوژی مخالفان یا ایدئولوژی شیخیه. در فصل چهارم به کنکاش ایدئولوژی مخالفان به عنوان آیین باب یا الحاد رسمی می رسد. فصل پنجم جنبش سیاسی- اجتماعی بابیان را به کنکاش می نشیند و علل شکست جنبش بابیان و سرانجام بابیگری مورد توجه قرارمی گیرد. فشاهی این کتاب را در اواسط دهه پنجاه نوشته است و پس از آن در دهه های بعد تا امروز چندین کتاب درباره شیخیه، بابیان و از لیان نوشته است، که گوشه های مغفول مانده تاریخ ایران را روشن می کنند.

احیای علوم سیاسی

«احیای علوم سیاسی: گفتاری در پیشه سیاستگری» نام کتابی از حسین بشیریه است که از سوی نشر نی در واپسین روزهای سال 96 به بازار آمد. نویسنده هدف از نگارش این کتاب را شرح و نقد جایگاه دانش سیاست و سیر دگرگونی های آن در گذر تاریخ اعلام کرده و بر این اساس طی سه گفتار مبسوط به آن می پردازد. در گفتار نخست تحول حکمت سیاسی در فرآیند تاریخ، از افلاطون و ارسطو آغاز می کند تا به جان لاک و روسو و جان دیویی می رسد. گفتار دوم تحت عنوان علم سیاست اثباتی، از جدایی علم سیاست از سیاست می گوید و به زوال علم سیاست اثباتی و دوران پراکندگی آن می پردازد. گفتار سوم، به سوی احیای دانش سیاست، به زمینه های فکری احیا با رویکردی که هابرماس، مک اینتایر و هارولد لاسول به موضوع دارند، اشاره می شود و آموزه های دانش سیاستگری و دولت رفاه گستر را مورد توجه و بررسی قرار می دهد. در واقع تالیف این کتاب تلاشی در راه احیای سیاست به منزله حکمت عملی و دانش تجویزی است.

جامعه شناسی- تاریخ اقدام عمومی

«جامعه شناسی- تاریخ اقدام عمومی» اثری از رنو پر و ژیل پله با ترجمه مجید وحید است که نشر مرکز منتشر کرد. این کتاب را دو متخصص صاحبنام رشته سیاستگذاری عمومی در فرانسه تدوین کرده اند. آنها در این کتاب تحول این رشته را در امریکا و فرانسه دنبال کرده و نشان داده اند که این رشته جدید چگونه علوم سیاسی در غرب را متحول کرده است. ضمن این آشکار ساخته اند که رشته سیاستگذاری عمومی با وجود وابستگی به حوزه علوم سیاسی تا چه اندازه از دستاوردهای دیگر رشته های علوم اجتماعی و علوم انسانی نظیر جامعه شناسی و تاریخ بهره برده است.نویسندگان کتاب نشان می دهند که چگونه رهیافت جامعه شناسی- تاریخ اقدام عمومی، امکانات مناسبی را برای فهم دولتی شدن، اداری سازی جامعه و شکل گیری مقوله های اجتماعی می سازد. و در آخر به این نتیجه می رسیم که چگونه جامعه شناسی- تاریخ اقدام عمومی زمینه ساز مطالعات علمی دقیق در باب موضوعاتی اساسی نظیر گردش سیاستگذاری های عمومی، جهانی شدن و ساخت جامعه اروپا شده است.

رسانه های جدید و آینده دیپلماسی

«رسانه های جدید و آینده دیپلماسی» نام کتابی از فیلیپ سیب، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است که با برگردان مسعود میرزایی از سوی انتشارات آگاه به بازار آمد. این کتاب که در پنج فصل تالیف و تدوین شده یک مطالعه بین رشته ای درباره سیاست خارجی و رسانه است که بخوبی تاثیر متقابل این دو حوزه را بویژه در عصر شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین و شبکه های ماهواره ای مورد بررسی قرار می دهد.نویسنده در این اثر ضمن اشاره به تحولات اخیر جهانی نظیر انقلاب های عربی، مذاکرات هسته ای ایران و موافقتنامه برجام، ظهور داعش، بحران پناهجویان و... نحوه تاثیرگذاری رسانه های جدید بر این تحولات و سردرگمی و غافلگیری اکثر دیپلمات ها بر ضرورت توجه دولت ها و دستگاه های دیپلماسی به فضای جدید رسانه ای و شبکه های مجازی تاکید می کند و می گوید: «در چنین فضای پرسرعتی که دیپلماسی پشت درهای بسته انجام می گرفت و یک باشگاه اختصاصی مردانه به حساب می آمد، حالا دیگر درهای خود را به روی عموم باز کرده است.» به عقیده این استاد که زمانی مدیریت مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیا را به عهده داشت، دیپلماسی سنتی منسوخ نخواهد شد ولی چاره ای ندارد جز اینکه صحنه را با دیپلماسی نوینی که مجهز به ابزارهای جدید است، شریک شود.

عشق و زیبایی وزن

«عشق و زیبایی و زن» از نگاه محی الدین ابن عربی پژوهش و برگردانی است به قلم قاسم میرآخوری عرفان پژوه معاصر که از سوی انتشارات «فهرست»منتشر شده است.میرآخوری در پیشگفتار پنجاه صفحه ای کتاب مذکور به سرچشمه تصوف و چگونگی پی ریزی بنیاد و شالوده آن در شرق اسلامی و گسترش آن تا قلب اسپانیا می پردازد. و در همین بحث نخستین فیلسوفان و متکلمان مسلمان و چگونگی آشنایی شان با اندیشه های فیلسوفان یونان باستان را مطرح می کند تا به دنبال آن از ابن عربی بگوید که چه سیر و سلوکی را طی کرد و چه سرزمین هایی را زیر پا گذاشت تا آثاری چون فصوص الحکم و فتوحات مکیه و... را انشا کند.نویسنده در ادامه دیدگاه های نهان کیشی ابن عربی را مورد توجه قرار می دهد تا سرانجام از خلال آثارش نگاه ابن عربی را به سه مقوله مهم همه اعصار یعنی عشق، زیبایی و زن تبیین کند.

از منظر ابن عربی عشق دارای چهار نام است: عشق ایزدی، عشق مینویی، عشق طبیعی و عشق عنصری یا گوهرین، نگاه ابن عربی به زن نیز چنین است که زنان نیمه مردان اند: انسان بودن چون گوهر فراگیر است که زن و مرد را در بر گرفته است. از این رو مردان با زنان هیچ گونه برتری ندارند...

از منظر تئاتریکالیته

«از منظر تئاتریکالیته» مجموعه مقالاتی به قلم گروهی از منتقدان و صاحبنظران عرصه تئاتر و نمایش است که گزینش و ویرایش این مقالات را حامد اصغرزاده انجام داده و ناشر کتاب هم «نشر بان» است.

اصغرزاده می گوید: شش مقاله حاضر در این کتاب کاملا تصادفی بوده است. تصادف تنها منطقی است که آنها را در کنار هم قرار داده و هیچ قصد و نیت پیشینی اعم از روشنگری جامعه تئاتری یا ارائه راهکار بر این انتخاب ها حاکم نبوده است. اما از طرف دیگر بیشتر مقاله های این کتاب مصرند خود را به عنوان نقد معرفی کنند. نویسنده های آنها در مقام ناقدان تئاتر نوشته اند. آنها در این مقاله ها به میانجی یک یا چند اجرا نسبت های جدیدی میان صحنه، تماشاگر و سیاست پیش کشیده اند. اما نکته مهم تر این است که آنها از منظر تئاتریکالیته چنین کرده اند. رویکرد مقاله های این کتاب نه کاربرد قالبی نظریه ها در قرائت یک اجرا (مثل موارد آکادمیک) بلکه گفت وگوی ایده های نظری با یک اجرا است یا حتی طرح مفاهیم نظری به میانجی نمایش های موردی به عبارت دیگر این پرسش که چگونه با تئاتر می شود به وضعیت وجودی و امروز اندیشید؟ مقالات در اینجا به نسبت همیشگی بین تئاتر و سیاست وفادار مانده اند.