آرشیو یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۳۰۴
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

رونمایی از Sega mini Genesis

کنسول جدید سگا امسال معرفی می شود

آی تی ایران: دوران کودکی و نوجوانی بسیاری از ما متولدین دهه 60 و 50 با کنسول های آتاری، میکرو و سگا گذشت تا بعدها که این اسطوره ها جای خود را به پلی استیشن (سونی) دادند. از آتاری و میکرو در سال 2018 فعلا خبری نیست، اما سگای ژاپن قرار است کنسول جدیدی را به بازار عرضه کند.

شاید سگا این جسارت را از نینتندو گرفته باشد که با بازی های نوستالژیک خود طرفداران فراوانی را جلب کرد و حالا سگا هم می خواهد در این زمینه قدم بردارد. با وجود اینکه بازی های امروزی درحال حرکت به سمت واقعیت ترکیبی و هوش مصنوعی هستند، بازی های قدیمی و نوستالژیک هم طرفداران فراوانی دارند. سگا هم امیدوار است کنسول جدیدش بتواند سهمی از این بازار داشته باشد. کنسول جدید سگا mini Genesis نام دارد که بسیار کوچک است و سگا قصد دارد آن را اواخر سال 2018 وارد بازار کند.

اسپیکر هوشمند مبتنی بر پیام رسان وی چت در راه است

ایسنا: تنسنت، شرکت مادر پیام رسان محبوب و پرطرفدار وی چت به تازگی اعلام کرده که درصدد عرضه یک اسپیکر هوشمند مبتنی بر پیام رسان وی چت است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از وب سایت tech node، شرکت چینی تنسنت (Tencent) که اپلیکیشن پیام رسان وی چت را ارائه کرده و طبق آخرین آمار منتشر شده، این پیام رسان بیش از یک میلیارد کاربر در چین و سایر کشورهای جهان دارد، حالا تصمیم گرفته است یک اسپیکر جدید هوشمند مبتنی بر وی چت را به بازار عرضه کند.

سال گذشته به عقیده بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حوزه فناوری، مهم ترین ابزار و دستگاه تکنولوژی در جهان اسپییکرهای هوشمند بودند که فروش آنها در سال 2017 به فروش بی سابقه ای دست یافت؛ بنابراین همان طور که پیش بینی می شود این روند رو به رشد بازار اسپیکرهای هوشمند در سال 2018 نیز ادامه داشته باشد و فروش این محصولات جذاب و جدید، به رکورد جدیدی دست پیدا کند. به این ترتیب، شرکت های مختلف و غول های تکنولوژی یکی پس از دیگری به طراحی، ساخت و عرضه این اسپیکرهای هوشمند روی می آورند. از بزرگ ترین و نخستین غول های تکنولوژی که اقدام به عرضه این محصولات کردند، می توان به آمازون، اپل، گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که تقریبا با اختصاص دادن سهم بزرگی از بازار فروش این گجت های هوشمند، بازارهای جهانی را به تصرف خود در آورده اند.

حالا به نظر می رسد شرکت تنسنت که تحت تاثیر محبوبیت اپلیکیشن پیام رسان وی چت سهام بزرگی در چین دارد، نیز به فکر تولید و عرضه یک اسپیکر هوشمند مبتنی بر پیام رسان وی چت افتاده است. تنسنت به این ترتیب، وارد رقابت تنگاتنگی با رقیب چینی خود علی بابا می شود که چندی پیش اسپیکر هوشمند خود را با نام Genie در چین عرضه کرد و به فروش رساند. از دیگر مشخصات این اسپیکر باید به قابلیت حمل آن اشاره کرد؛ چراکه برای تامین انرژی موردنیاز خود، از باتری استفاده می کند. اسپیکر هوشمندی که تنسنت بر پایه وی چت می خواهد عرضه کند، این امکان را به کاربران این پیام رسان می دهد تا با ارسال دستورهای صوتی، اقدام به مکالمه و چت کردن با دوستان خود در وی چت کنند. برخی دیگر احتمال انتقال پول از طریق این محصول را نیز مطرح کرده اند که البته باید تا زمان عرضه و ارائه آن منتظر بمانیم تا از جزئیات و اطلاعات دقیق تر آن مطلع شویم.

تولید نانوفیلم با قابلیت ذخیره اطلاعات هزاران دی وی دی

فارس: 90 درصد از کل داده های موجود در جهان در دو سال اخیر تولید شده است و هر روز 5/ 2 کوانتیلیون بایت اطلاعات جدید به این مجموعه اضافه می شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دیجیتال ترندز، ذخیره سازی این حجم از اطلاعات یک چالش جدی برای انسان ها تلقی می شود و حالا با ابداع یک فناوری جدید ذخیره سازی اطلاعات امیدها به حل این مشکل افزایش یافته است.

محققان چینی موفق به ابداع نوعی نانوفیلم شده اند که 80برابر باریک تر از موی انسان است و قادر به ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات به صورت هولوگرامی است. تنها می توان روی یک بخش از این نانوفیلم در ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر اطلاعات بیش از هزار دی وی دی را ذخیره کرد که معادل 5/ 8ترابایت داده است. انتقال اطلاعات به این نانوفیلم ها نیز به سرعت اتفاق می افتد. این سرعت برابر با یک گیگابایت در ثانیه است که 20 برابر بیشتر از سرعت قرائت اطلاعات در حافظه های فلش جدید است. برای انتقال و نگارش اطلاعات روی این نانوفیلم ها از اشعه لیزر استفاده می شود. سطح نانوفیلم های یادشده متشکل از نانوذرات نقره ای و یک نیمه هادی از جنس دی اکسید تیتانیوم است. ذخیره سازی اطلاعات در این روش در قالب هولوگرام های سه بعدی صورت می گیرد که به فضای ذخیره سازی اندکی نیاز دارد. یکی دیگر از مزایای این روش باثبات بودن ذخیره سازی اطلاعات است که ماندگاری طولانی مدت آنها را ممکن می کند. چینی ها می گویند تا تجاری سازی این روش مدت زمان زیادی باقی نمانده است.