آرشیو یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۳۰۴
فرهنگ و هنر
۳۲

تاثیر مطالعه گروهی بر تقویت سلامت عاطفی

تحقیقات اخیر نشان داده که مطالعه گروهی به کودکان کمک می کند تا حس توجه و همکاری میانشان تقویت شود و فرصتی برای اتحاد و همبستگی بیشتر برایشان فراهم آید. یافته ها همچنین نشان می دهد خواندن کتاب در کنار یکدیگر، سطح زندگی والدین را نیز ارتقا می بخشد و در کاهش استرس و افسردگی آنها نقش مهمی دارد.

به گزارش «ایبنا»، برنامه هایی که پدر و مادرها را تشویق به مطالعه همراه کودکانشان می کند، ممکن است بیشتر از خود کتاب ها چیزهایی برای آموختن داشته باشند. این ادعای دانشگاه هنگ کنگ است. به گفته آنها، مطالعه گروهی در رفتار و سلامت عاطفی کودکان و والدین نقش اساسی دارد. دانشگاه هنگ کنگ در جدیدترین تحقیق خود به تحلیل عادات مطالعه بیش از 3 هزار خانواده با زمینه های فرهنگی متفاوت پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد کودکانی که در برنامه های مطالعه گروهی شرکت می کنند، روابط اجتماعی قوی تر و مهارت های عاطفی، زبانی و رفتاری بهتری نسبت به کودکانی دارند که در این برنامه ها شرکت نمی کنند. همچنین آنها دریافته اند والدینی که همراه کودکانشان به مطالعه می پردازند استرس، اضطراب و افسردگی کمتر و اعتماد به نفس بیشتری در مهارت های مربوط به پدر- مادر بودنشان نسبت به آنهایی دارند که مشارکت و تعاملی در کتاب خوانی ندارند.

به گفته سرپرست این مطالعه، «شاید برخی والدین از اهمیت کتابخوانی با صدای بلند برای فرزندانشان آگاه نباشند. یا شاید با وجود آگاهی به این مهم به دلیل کمبود وقت و مضیقه مالی نتوانند برای کودکانشان کتاب بخرند یا با تکنیک های مطالعه تعاملی که بزرگ ترین تاثیر را بر رشد و توسعه رفتاری، عاطفی و شناختی دارد بیگانه باشند؛ اما خواندن کتاب برای کودکان تنها به این معنا نیست که کودکی باهوش تربیت کنیم، بلکه برای این است که کودکی شاد و رابطه فرزند- والدینی مطلوبی داشته باشیم.» دکتر کارولین کیستین، محقق و متخصص کودکان در دانشگاه بوستون نیز می گوید: «هر روز نتایج تازه ای را در مورد اینکه برنامه های یادگیری زودهنگام در سلامت والدین و کودکان صرف نظر از نژاد، جنسیت و درآمد خانواده ها نقش مهمی دارد، منتشر می شود. داشتن تجربیات مشترک، گذراندن زمان با یکدیگر، نشستن کنار هم و ایجاد ارتباط بین کتاب و زندگی روزمره در مطالعه گروهی حائز اهمیت بسیاری است.»