آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۶
زندگی
۱۶
زنگ سلامت

مهار میگرن با کاهش استرس

دکتر مجتبی زارعی

میگرن یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که معمولا به صورت ضربه و تپش در سر خودنمایی می کند. سردردهای میگرنی معمولا شدید بوده و برای ساعت ها بیمار را گرفتار می کند به گونه ای که تنها خواب و استراحت در اتاقی تاریک و آرام و استفاده از مسکن ها می تواند درد بیمار را کاهش دهد.

یک متخصص مغز و اعصاب در آستانه همایش بین المللی پزشکی آکادمیک ایران به خبرنگار گروه سلامت می گوید: مبتلایان به میگرن از گروه سنی خاصی نیستند. اما بررسی ها نشان داده این بیماری در دوران نوجوانی شدت بیشتری می یابد و با افزایش سن بیمار از شدت آن کاسته می شود و حتی گاهی متوقف می شود. البته دیده شده که گاهی در سنین 60 سال به بالا بیماری دوباره عود می کند.

دکتر مجتبی زارعی می افزاید: هرچند این بیماری با درمان های دارویی قابل کنترل است اما امروزه ثابت شده که درمان های غیردارویی نیز در کنترل بیماری موثر است. بهداشت خواب، توجه به تغذیه مناسب و کنترل استرس نمونه ای از درمان های غیردارویی است. از این رو روش های مدیتیشن و آرامش بخش و حتی طب سوزنی و هر شیوه ای که باعث کاهش استرس و تنش می شود در کنترل حملات میگرن و بهبود آن موثر است. دبیر علمی این همایش تاکید می کند: اصل مهم در پزشکی این است که با تجویز کمترین دارو بتوانیم بیشترین تاثیر را برای بیمار فراهم کنیم و بیشترین نتیجه را بگیریم. بنابراین بیماران نباید از پزشک توقع تجویز زیاد و انواع مسکن ها را داشته باشند.