|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 97/1/27: پيراندللو و ديگران در «دفترهاي تئاتر» نيلا سرود گم شده
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3261
يك شنبه 15 مهر 1397



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3124 27/1/97 > صفحه 9 (ادبيات) > متن
 
      


پيراندللو و ديگران در «دفترهاي تئاتر» نيلا سرود گم شده



مدتي پيش دفتر سيزدهم «دفترهاي تئاتر» نشر نيلا که مجموعه اي از مقالات و گفت گوهايي درباره ادبيات نمايشي و تئاتر است به کوشش ژيلا اسماعيليان منتشر شد. در اين شماره «دفترهاي تئاترِ» نشر نيلا، نخست گفت وگويي با مرتضي احمدي آمده که مدتي پيش از درگذشت او در تابستان ١٣٩٣ انجام شده است. در اين گفت وگوي طولاني، مرتضي احمدي درباره تصنيف ها و قطعات نمايشي و همچنين فرهنگ عاميانه و به ويژه فرهنگ نمايشي تهران صحبت کرده است. بعد از اين گفت وگو، مقاله اي از محمد چرمشير با عنوان «فروردين هاي ارسلان پوريا» آمده که درباره فعاليت هاي ارسلان پوريا در ادبيات نمايشي و ارتباط سياست و هنر در فعاليت هاي اوست. در بخشي از مقاله چرمشير مي خوانيم: «مشخصه هاي نمايشي ارسلان پوريا از اين حيث اهميت دارند که بعد از گذشت بيش از نيم قرن، رويکرد غالب تاريخي نويسي در تئاتر ما، و نيز رويکرد غالب نمايشنامه نويسي بر اساس ادبيات کهن در تئاتر ما، هنوز همان رويکردي ست که نوشين-پوريا بر پديدآمدن و استمرارش همت گماشتند. هنوز رويکرد ايدئولوژيک در سپيد و سياه ساختن شخصيت ها، اعلام مواضع به جاي گفت وگو، و ساختن نوعي زبان اختراعي که فخامتش را بر دستور زبان نوشتاري بنا مي کند نزد نويسندگان امروز رايج و جاري ست. آثار ارسلان پوريا به ما نشان مي دهند تا چه اندازه درجا زده ايم و گذشت نيم قرن نتوانسته است ما را در شکستن اين قالب ها ياري کند. موضوع بر سر خوب يا بد بودن اين قالب ها نيست، موضوع عدم درک اين نکته ساده است که اين قالب ها هيچ وقت، حتا در نهايت مطلوب خود، آن چنان که مثلا در تازيانه بهرام ساخته مي شوند، نتوانسته اند نمايشي باشند. اگر ارسلان پوريا نتوانست حتا در زمانه خود اقبال اجرايي بيابد، يکي از دلايل مهمش را بايد در همين نکته جست وجو کرد. تعقيب مسير چهارده ساله نويسندگي ارسلان پوريا روشن مي کند او قدم به قدم به سوي اين انديشه رفت که نمايشنامه اثري ست براي خواندن؛ يعني همان خصلتي که ما امروز، با زبان ساده، غيرنمايشي مي خوانيم، و هنوز در بسياري نمايشنامه هاي امروز هم شاهدش هستيم».
     «گزارش کتاب»، بخش بعدي دفتر است که در آن مروري بر چند کتاب حوزه ادبيات نمايشي و تئاتر صورت گرفته است. در ادامه، پرونده اي به لوييجي پيراندللو اختصاص يافته است. پيراندللو چهره شناخته شده اي در ايران است و در توضيح «دفترهاي تئاتر» درباره مناسبت پرداختن به او آمده: «درام لوييجي پيراندللو در ايران خوشبختانه سال هاست که شناخته شده است؛ چه در قالب ترجمه تعدادي از نمايشنامه ها و چه با اجراهايي حرفه اي يا دانشگاهي طي دست کم پنج دهه. همين ها پرداختن به او را بي نياز از بهانه مي سازد، با اين حال دفترهاي تئاتر انتشار سلسله اي از نمايشنامه هاي او را مناسبتي مي يابد براي مرور ديدگاه ها و درام او و سير تاريخي تحليل آن در جهان و نيز در ايران، و بررسي نمونه وار تاثيرش بر درام نويسي پس از خودش در کشورهاي ديگر». در اين پرونده، مقاله اي از پيراندللو با عنوان «تئاتر جديد و تئاتر قديم» با ترجمه امير روشن ضمير، مقاله اي از رابرت بروستاين با عنوان «تئاتر طغيان» با ترجمه احسان نوروزي، مقاله اي از محمد کوثر با عنوان «نظر تيلگر درباره لوييجي پيراندللو و هانري چهارم او»، نقدهايي از آنتونيو گرامشي درباره تئاتر پيراندللو با ترجمه اثمار موسوي نيا و مقاله اي از جيمز جي.ترويانو با عنوان «پيراندللوگرايي در تئاتر روبرتو آرلت» با ترجمه مجيد مصطفوي منتشر شده است. در ادامه اين دفتر، آثار و مقالاتي ديگر به چاپ رسيده اند که عبارتند از: «پينتر و چخوف: پيوند ناتوراليسم» از جيمز جي ترويانو، «پيشنهاد مخصوص» از هارولد پينتر، «منوچهر شيباني و هنرهاي نمايشي» و «دو متن منظوم از منوچهر شيباني» يا عناوين «غضب» و «رهگذر». در توضيح «دفترهاي تئاتر» درباره منوچهر شيباني آمده: «منوچهر شيباني، از چهره هاي موثر در شکل گيري مفهوم و جايگاه هنر معاصر ايران، با تخصص هاي چندگانه و تجارب گوناگونش در رشته هاي مختلف هنري، امروز بيش تر به عنوان شاعر و نقاش به ياد آورده مي شود. اما آشنايي با فعاليت هاي او از دهه ١٣٢٠ تا ١٣٧٠ در زمينه هاي مرتبط با دنياي نمايش –از نوشتن نمايشنامه منظوم و ليبرتو براي اپرا تا طراحي صحنه براي نمايش و کارگرداني صحنه و فيلم و تئاتر تلويزيوني، و تا مقالات نظري اش درباره رويکردهاي نمايشي به آيين ها و اساطير- نه فقط پيشگامي اش در بسياري زمينه هاي نمايشي را گواهي مي دهند، بلکه از آن جهت نيز که مسيرهاي پيموده را يادآور مي شوند و امروز ما را از توهم تازگي و ناپيمودگي بسياري راه هاي رفته و بازپيمودن شان معاف مي کنند، اهميت مضاعف دارند...». نويسندگان و مترجمان دفتر سيزدهم دفترهاي تئاتر نيلا عبارتند از: مرتضي احمدي، محمد چرمشير، عرفان خلاقي، اميد روشن ضمير، اميرحسين سيادت، منوچهر شيباني، غلامرضا صراف، مهدي صفاري نژاد، محمد کوثر، مجيد مصطفوي، اثمار موسوي نيا، احسان نوروزي و همچنين؛ رابرت بروستاين، لوييجي پيراندللو، جيمز جي.ترويانو، هارولد پينتر، گرامشي و جان لار.
    
    پيراندللو و ديگران در «دفترهاي تئاتر» نيلا سرود گم شده
    


 روزنامه شرق ، شماره 3124 به تاريخ 27/1/97، صفحه 9 (ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 28 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه اقتصاد و مديريت شهري
متن مطالب شماره 23، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است