|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد97/1/27: موافقان و مخالفان اكران فيلم هاي خارجي در ايران
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4499
سه شنبه 27 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4305 27/1/97 > صفحه 32 (فرهنگ و هنر) > متن
 
 


موافقان و مخالفان اكران فيلم هاي خارجي در ايران
آيا راه ورود آثار جهاني به گيشه بازمي شود؟



    دنياي اقتصاد : بيش از يک دهه است که سالن هاي سينماي ايران در قبضه فيلم هاي ايراني است و بدون رقباي خارجي به يکه تازي مشغول است. چنين سياست گذاري اي براي اکران، پس از سال ها نتايجي به بار آورده که بسياري از مسوولان را به فکر تغيير نگرش انداخته است؛ زيرا آن چنان که سال گذشته محمد قاصد اشرفي رئيس انجمن سينماداران و عضو شوراي صنفي نمايش عنوان کرده بود در صورت ادامه اين روند احتمال ورشکست شدن سينماي ايران وجود دارد. اگرچه آمار سالانه از افزايش درآمد سينماها حکايت دارد، واقعيت اين است که اين افزايش نه به دليل زياد شدن تعداد تماشاچيان که به خاطر افزايش قيمت بليت هاست. از اين رو اگر درپي نمايش آثار خارجي نباشيم امکان اينکه روز به روز از مخاطبان سينما کاسته شود، وجود دارد. با همه اين سخن ها موافقان و مخالفان اکران فيلم هاي خارجي دلايلي دارند که بايد به آنها توجه کرد. موافقان وارد شدن فيلم هاي خارجي به چرخه اکران بر اين نکته تاکيد دارند که آثار سينمايي خارجي جزو توليدات فرهنگي و تجربيات انساني محسوب مي شوند و محدود کردن آنها به معني حذف مخاطبان ايراني از شريک شدن در چنين تجربه اي است. از اين گذشته بي رقيب ماندن سينماي کشورمان موجب افت روزافزون اين صنعت و هنر مي شود؛ همان اتفاقي که براي خودروسازي افتاد. اما مخالفان اين طرح نيز دلايلي دارند که مهم ترين آن معدود بودن تعداد سالن هاي سينما و صف طولاني انتظار فيلم ها براي نمايش است. همين دليل و هراس از افزايش اين تراکم موجب شده که مخالفت هايي با اکران فيلم هاي خارجي صورت گيرد.
    
    زمزمه هاي اکران خارجي ها
    با همه اين موافقت ها و مخالفت ها البته طي سال هاي گذشته برخي مراکز و نهادهاي فرهنگي نمايش فيلم هاي خارجي روز را در «سينماتک»ها ادامه دادند که با استقبال از سوي مخاطبان حرفه اي سينما همراه بود. اما نکته اي که موجب شد دوباره بحث اکران گسترده فيلم هاي خارجي روي زبان ها بيفتد اين است که روزهاي پاياني سال ۹۶ از سوي سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شد که اکران فيلم هاي خارجي اين بار با مسووليت موسسه رسانه هاي تصويري از زيرمجموعه هاي اين سازمان دولتي در برنامه سينماهاي کشور قرار مي گيرد.
    در همين زمينه رضا سعيدي پور، مدير سينما آزادي در گفت وگو با خبرگزاري مهر عنوان کرده است: در آيين نامه سال ۹۷ اکران فيلم هاي سينمايي هم آمده و پرديس هايي که داراي چند سالن هستند مي توانند يک سانس تا يک سالن کامل خود را (بستگي به تعداد سالن هايي که هر سينما دارد) به اکران فيلم هاي خارجي اختصاص دهند؛ منوط به اينکه فقط و فقط فيلم هاي خارجي را از موسسه رسانه هاي تصويري دريافت کنند و با اين موسسه قرارداد ببندند. اين سينمادار در پاسخ به اينکه چه فيلم هايي و با انتخاب چه کسي در سبد اکران قرار مي گيرد، تاکيد مي کند: هنوز نمي دانيم موسسه رسانه هاي تصويري مجوز چه فيلم هايي را دريافت کرده تا براي اکران برنامه ريزي کنيم.
    
    رقابت سازنده
    سيدجمال ساداتيان، تهيه کننده سينما و مدير سينما قلهک از موافقان اين طرح است و مي گويد: آمار مراجعه مخاطبان به سينما براي ديدن فيلم هاي ايراني نشان مي دهد که آحاد جامعه را دربرنمي گيرد و ضريب نفوذ فيلم هاي ايراني چندان بالا نيست. آمار نشان مي دهد که مخاطبان فيلم هايي که در ايران اکران مي شود، نزديک به ۴ ميليون نفر است و از ۸۰ ميليون نفر جمعيت در کشور تنها ۵ درصد به سينما مي آيند. چرا نمي توانيم ۹۵ درصد ديگر را به سمت سينما جذب کنيم؟ اين امکان وجود دارد که با نمايش فيلم هاي خارجي بتوانيم بخشي ديگر از مخاطبان را جذب کنيم. وي مي افزايد: با اکران فيلم هاي خارجي در ايران رقابت جانانه تري براي فيلم هاي ايراني به وجود مي آيد و فيلم سازان ايراني تلاش مي کنند آثار خود را از لحاظ کيفي به جايگاهي برسانند که بتوانند با فيلم هاي خارجي رقابت کنند. اگر رقيب قدرتمند در گيشه نداشته باشيم به اين فکر نمي افتيم که خود را تقويت کنيم.
    مدير سينما قلهک درباره نقاط ضعف طرح اکران فيلم هاي خارجي در ايران بر اين باور است که هر چند اين روزها اشتياق براي ساخت سالن هاي نمايش ايجاد شده است؛ اما تا ۲ سال گذشته ظرفيت نمايش کشور، شايد تنها مي توانست يک سوم توليدات سينمايي را پوشش دهد و بسياري از فيلم ها فرصت اکران پيدا نمي کردند. در حال حاضر هم حتي فيلم هايي که فرصت اکران پيدا مي کنند به دليل تعداد بالاي فيلم هايي که در نوبت اکران هستند يا اکران شده اند، خود را قرباني اکران مي دانند. وي تاکيد مي کند: زماني که ظرفيت نمايش در کشور بالا برود، مي توانيم مازاد اين ظرفيت را در اختيار نمايش فيلم هاي خارجي بگذاريم نه اينکه از ظرفيت محدود سينماي ايران کم کنيم.
    ساداتيان توضيح مي دهد: سينماي ايران سال گذشته ۱۵۰ ميليارد تومان فروش داشت؛ ولي در سال هايي که جمعيت کشور ۵۰ ميليون نفر بود، ۸۳ ميليون بليت سينما فروخته مي شد و ظرفيت نمايش نيز همان چيزي بود که امروز است. چه چيز باعث شده بود آن روزها مردم در طول يک سال به طور متوسط يک و نيم بار به سينما مي رفتند؛ ولي امروز از هر ۵ نفر فقط يک نفر به سينما مي رود. اين امر نشان مي دهد که نقصي وجود دارد. بارها گفته ايم که سينماي ايران با مشکل کمبود سالن مواجه است؛ اما چرا يک بار نگفته ايم که ضريب اشغال همين سالن هاي اندک، پايين است. بخشي از اين مشکلات به نوع توليد فيلم بستگي دارد و گاهي فيلم هايي در سينما اکران مي شوند که نمي توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند، در چنين شرايطي تکليف سينمادار چه مي شود.
    
    ضرورت ساخت سالن سينما
    عبدالله اسفندياري از جمله مديران سينمايي است که از بعد از انقلاب در بنياد سينمايي فارابي و البته در تلويزيون فعاليت داشته است. وي که تجربه خريد فيلم هاي خارجي در دهه ۶۰ براي اکران عمومي در ايران را دارد، عنوان مي کند: اگر فيلم هاي خارجي بي مهار وارد کشور شوند، همان اتفاقي رخ مي دهد که در سال ۱۳۵۶ رخ داد و فيلم هاي ايراني در رقابت نابرابر با فيلم هاي خارجي شکست خوردند. تاکيد مي کنم که مي توان با برنامه ريزي مناسب، تعدادي فيلم خارجي که موجب ارتقاي سينماي ايران مي شود در کشور اکران کرد.
    اسفندياري مي گويد: سينما و صنعت سينما براي اينکه خود را به روز کند، بايد اکران خارجي را به صورت حساب شده دنبال کند. کشورهايي مانند آلمان نيز براي حمايت از توليدات خود در مقابل سينماي مهاجم (مهاجم اقتصادي) که همان سينماي هاليوود و باليوود است، محدوديت هايي براي اکران اين دسته از فيلم ها ايجاد کرده اند؛ چرا که اکران بي رويه فيلم هاي دست چندم سينماي مهاجم مي تواند باعث نابودي سينماي داخلي شود. اسفندياري در پايان با تاکيد بر اينکه بايد اکران فيلم هاي خارجي را مهندسي کرد، معتقد است: مشکل ظرفيت اکران در سينماي ايران به گونه اي است که براي ۳۰ سالن سينما و حتي تعداد سانس دعوا مي شود؛ اما در آمريکا يک فيلم در ۴ هزار سالن سينما نمايش داده مي شود.
    
    موافقان و مخالفان اکران فيلم هاي خارجي در ايران / آيا راه ورود آثار جهاني به گيشه بازمي شود؟
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4305 به تاريخ 27/1/97، صفحه 32 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 19 بار

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله تحقيقات علوم قرآن و حديث
متن مطالب شماره 3 (پياپي 39)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است