آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

حمله پروانه جوانه خوار به جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آفت پروانه جوانه خوار به 250 هزار هکتار از جنگل های استان حمله کرده است.

عزت الله بهشتی فر در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این آفت با نام علمی Tortrix viridana Lیا پروانه جوانه خوار بلوط یکی از مهمترین آفت های بلوط در جنگل های زاگرس محسوب می شود که با تغذیه از جوانه ها و برگ ها خسارات زیادی به جنگل های استان می زند.

جنگل های بلوط منطقه زاگرس شامل استان های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارد.

16 استان کشور در محدوده کل رشته کوه زاگرس قرار گرفته اند که این محدوده تامین کننده 40 درصد آب کشور است و 38 درصد جمعیت عشایر کوچ نشین ایران را در خود جای داده است.بهشتی فر بیان کرد: این افت در استان در سال های گذشته وجود داشته ولی به دلیل شرایط نامناسب اکولوژیکی و اقلیمی طغیان کرده و درحال توسعه است.

وی تصریح کرد: در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب در بویراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئی، در دنا منطقه چنار برم و لما، تمنک، بنستان، رودشتی درکهگیلویه مناطق خاییز، بیسیدون دشت قاضی کلات، در چرام سواری، تنگ آرند، جاده کرک، سرتنگ پیرزال، باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.

بهشتی فر عنوان کرد: این آفت در شهرستان گچساران تاکنون گزارش نشده است اما در تمام حوزه زاگرس در حال فعالیت است.وی اضافه کرد: آفت پروانه جوانه خوار در استان های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری، لرستان، آذربایجان غربی، ایلام و دیگر استان های حوزه زاگرس فعال است.

وی بیان کرد: ادارات منابع طبیعی استان ها علاوه بر روش های بیولوژیکی و خودکنترلی طبیعی با استفاده از محلول پاشی و تله های فرومونی در حال مبارزه با این آفت هستند و باید با احتیاط کامل انجام شود و دارای ریسک بالا است.بهشتی فر تصریح کرد: برای کنترل و مبارزه با آن 20 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهار کرد: به دلیل کوهستانی بودن و شرایط توپوگرافی نیاز به هواپیما و یا پهپادهای محلول پاش هست که باعث بالا رفتن هزینه مبارزه خواهد شد. فعالیت این آفت از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.