آرشیو دو‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۳
هفت هنر
۹

پیشنهاد

نشر آموت اثری تازه از محمدعلی علومی را با عنوان «قصه اساطیر» منتشر کرده است که به بررسی و توضیح داستان هزار و یک شب و قصه های ایرانی بر مبنای اسطوره ها می پردازد. این اثر که در قالب دو کتاب در یک مجموعه گردآوری شده است؛ در بخش اول به تحلیل و بررسی کتاب قصه های هزار و یک شب پرداخته و در بخش دوم به بررسی رابطه میان قصه های ایرانی و مبانی اساطیری آن توجه نشان داده است. این اثر همچنین در پیوست خود چهار مقاله و نیز تصاویری درباره هزار و یک شب و برخی اسطوره های ایرانی و غیرایرانی و فرهنگ عامه را در برمی گیرد.

علومی در کتاب نخست از این مجموعه به توضیحی درباره قصه های هزار و یک شب و تحلیل و بررسی آنها پرداخته است. در ادامه نیز این کتاب سراغ رمزگشایی از نمادها و شخصیت های اسطوره ای این داستان رفته که در مجموع هشت مقاله مجزا را شکل می دهد. در کتاب دوم اما نویسنده با درج مقدمه ای درباره مبانی اساطیری داستان های ایرانی، به بررسی قصه هایی از جمله «نارنج و ترنج» به روایت مردمان کرمان، «نگار»، «بی بی نگار»، «مرجان»، «میرزا مست و خمار»، «فاطیکو و سبزقبا»، «درخت شاه توت» و... پرداخته است که در مجموع شامل 19 داستان می شود. علومی در مقدمه خود بر این اثر عنوان کرده است: بحث اصلی و رویکرد این کتاب، تطبیق، بررسی و تحلیل افسانه های ایرانی با مبانی اساطیری است. از هزار افسان دوران هخامنشیان و اشکانیان که منبع اصلی «هزار و یکشب» قرار گرفت تا افسانه های رایج در فرهنگ مردم همه مبانی اسطوره های قدرتمند و موثر دوران خود را بیان می کنند.

آن طور که مهر گزارش کرده، به گفته علومی تالیف این کتاب که بیش از 800صفحه حجم دارد بالغ بر هشت سال از او زمان گرفته است. این کتاب از سوی نشر آموت و با قیمت 73 هزار تومان منتشر شده است.