|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم97/1/27: راديو رسانه اي نجيب و دوست داشتني است
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5116
يكشنبه ششم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5083 27/1/97 > صفحه 5 (راديو) > متن
 
 


راديو رسانه اي نجيب و دوست داشتني است
گفت و گوي جام جم با لاله اكبري، گوينده

نويسنده: نوشين مجلسي

لاله اکبري کارش را از راديو و تلويزيون مرکز اصفهان و بيشتر با تهيه برنامه هاي راديويي آغاز کرد و سپس در تهران با گويندگي ادامه داد؛ شنوندگان راديو اما صدايش را بيشتر با گويندگي در برنامه هاي شبکه راديويي جوان مي شناسند. «چهارسو»، «هزار پنجره»، «با من ورق بزن» و «راديوچي» از جمله برنامه هايي است که اکبري تا امروز اجرا کرده است. با او که خوش صدا، شوخ طبع و صميمي است، مفصل گفت وگو کرديم تا از تجربيات 20 ساله خود در گويندگي راديو برايمان بگويد.
    
    از مرکز اصفهان کارتان را شروع کرديد، چه تجربه هايي از کار در اين مرکز به دست آورديد؟
    در شهرستان به دليل محدوديت هايي که وجود داشت يک نفر گوينده صرف نبود و معمولا به کارهاي ديگري نظير گزارشگري، نوشتن متن و تهيه هم مي پرداخت. البته اين مربوط به دهه 70 است؛ الان را نمي دانم. احتمالا شرايط فرق کرده است. به هر حال مي توان گفت کسي که در مراکز ساير استان ها کار مي کرد همه فن حريف بود.
    
    پس مي شود گفت نسبت به همکارانتان در تهران تجربه هاي بيشتري داشتيد.
    به طور کلي مي توان گفت بين کساني که در شهرستان کار مي کنند و کساني که در مرکز بزرگ تري مثل تهران فعاليت دارند، تفاوت هست اما نمي شود گفت تجربيات بيشتري داشتم. آن زمان در حوزه هاي مختلف کار کرده بودم و بيشتر به عنوان تهيه کننده فعاليت داشتم. حتي سال 77، برنامه ام با عنوان «جاودانه ها» در جشنواره توليدات مراکز استان ها در آبادان مورد تقدير قرار گرفت و بعدا به عنوان نمونه در کلاس هاي تهيه کنندگي تدريس شد. وقتي سال 78 وارد تهران شدم تمام اين تجارب به من کمک کرد، اما چون اينجا مرکز بزرگ تري بود و شرايط متفاوتي داشت از تهيه کنندگي دور شدم و به سمت گويندگي رفتم.
    
    يک گوينده موفق چه ويژگي هايي دارد؟
    آن چيزي که فرد را در کار هنري موفق مي کند داشتن کاراکتر هنري است. در گويندگي هم همين گونه است، يعني بخش زيادي از آن ذاتي و دروني است. وقتي ذوق اين کار را داشتي سپس مي تواني آن را از طريق دوره هاي آموزشي تربيت کني. مرحوم مهران دوستي به ما مي گفت شما بايد کاراکتر گويندگي داشته باشيد و بعد وارد اين حرفه شويد؛ اگر نداريد بي خود وقتتان را تلف نکنيد.
    
    در اين مسير بيشترين تاثير را چه کسي بر شما گذاشته است؟
    من از همه بزرگ ترهايي که برنامه هايشان را گوش مي دادم، ياد گرفته ام. گوينده هاي قديمي ما همگي خوب هستند و از هر لحظه در کنار آنها بودن مي توان نکته اي ياد گرفت؛ مهم اين است من به عنوان گوينده حواسم را جمع کنم و گيرنده هايم خوب کار کند، يعني بيشتر از بقيه ببينم، بشنوم و درک کنم. پيشکسوتان ما هميشه مي گفتند دانش آموز خوبي باشيد و حواستان به اطراف باشد. از برخي از اين بزرگان صميميت در اجرا، از بعضي متانت و وقار در صداي گوينده، از برخي احترام به مخاطب و از بعضي طراوت و شادابي در هنگام اجرا را آموختم. به ياد دارم مرحوم حسين باغي يک روز از موضوعي بسيار ناراحت بود ولي وقتي وارد استوديو شد، انگار همه حال بدشان را پشت در گذاشت و با انرژي تيزر را اجرا کرد؛ وقتي تمام شد همه برايش دست زدند. اين افراد تکرار نشدني هستند. از اين عزيزان آموختم اگر لازم باشد، بايد چندبار يک متن را اجرا کني تا موردپسند گروه واقع شود ولي به بچه هاي الان اگر بگويي که يک چيز را دوبار بخوان، به آنها برمي خورد.
    
    همين را مي خواستم بپرسم که نسل جديد گويندگان چه تفاوتي با نسل شما دارند؟
    اين نسل يک مقدار عجول و شتاب زده است. براي اين که حرفه اي شوند بايد حوصله بيشتري به خرج دهند و بيشتر آموزش ببينند.
    
    آموزش از چه طريقي؟
    به نظرم آموزش چند وجه دارد، بخشي از آن دروني است. ما بر اين باوريم گوينده بخشي از شخصيت خود را به مردم انتقال مي دهد. مثلا اگر گوينده اي مي خواهد بگويد من مخاطبم را دوست دارم، واقعا بايد مردم داري را ياد گرفته باشد. بخش ديگرش مطالعه، پرورش روح، روان، تمرکز و شرکت در کلاس هاي بزرگان است که نيمي از آن آموزش هاي فيزيکي مثل نفس گيري و تربيت اندام هاي گفتاري را شامل مي شود و نيم ديگر آن برمي گردد به دريافت تجربه پيشکسوتان. مثلا گوينده بايد ياد بگيرد چگونه در برنامه زنده مديريت بحران کند چون برنامه زنده، برنامه ثانيه هاست و هزار و يک اتفاق ممکن است در حين آن بيفتد. بايد سرعت عمل داشته باشي و در لحظه بهترين تصميم را بگيري.
    
    به مطالعه اشاره کرديد. برنامه «با من ورق بزن» را اجرا مي کنيد که مربوط به کتاب و کتابخواني است. خودتان چقدر اهل مطالعه هستيد؟
    به مطالعه بسيار علاقه مندم و هر فرصتي که داشته باشم، مطالعه مي کنم.
    
    بيشتر چه کتاب هايي؟
    علاقه ام در دوره هاي مختلف فرق مي کند. گاهي پيگير يک نويسنده يا مترجم مي شوم و تمام کتاب هاي او را تهيه مي کنم و مي خوانم و گاهي علاقه مند به يک موضوع و گونه خاص؛ اما در حال حاضر علاقه ام بيشتر داستان هاي کوتاه است و آن را زنگ تفريح ذهن مي دانم.
    
    تا به حال خودتان براي «با من ورق بزن» کتابي پيشنهاد کرده ايد؟
    اين برنامه نويسنده دارد و طبق چارچوب خاصي پيش مي رود. معمولا از قبل کتاب انتخاب مي شود. به همين دليل به ياد نمي آورم که پيشنهاد داده باشم، اما شرايط به گونه اي است که اگر پيشنهاد هم بدهم کسي ممانعت نمي کند.
    
    برنامه هاي متفاوتي را در اين سال ها اجرا کرده ايد؛ ترجيح خودتان چه نوع برنامه هايي است؟
    تقريبا همه برنامه هايي که مي پذيرم به ذهنيت و باورهايم نزديک است ؛ اما برنامه هايي که حول محور مسائل اجتماعي و خانوادگي بگذرد و همچنين برنامه هاي فرهنگي و هنري را ترجيح مي دهم.
    
    بيشتر با راديو جوان همکاري مي کنيد. شبکه راديويي اي که لحن آن با ديگر شبکه ها متفاوت است.
    بله با توجه به مخاطب آن.
    
    بسياري از جمله قديمي هاي راديو منتقد اين لحن هستند.
    در يک مقطعي در سال هاي دور، لحن و ادبيات شبکه راديويي جوان ساختارشکنانه بود ولي به مرور زمان به زبان معيار نزديک و با توجه به مخاطبِ هدف بهتر شد. الان نمي توان گفت که ادبيات آن خيلي عجيب و غريب و متفاوت است. با اين که لحن همه را به طور کامل تائيد نمي کنم، اما بايد بپذيريم وقتي براي جوان يا کودک برنامه مي سازيم بايد با لحن خودشان با آنها حرف بزنيم. پس تا حد زيادي لحن را مخاطبِ هدف براي برنامه ساز تعيين مي کند.
    
    شما سال هاست که با مخاطبان راديو، بويژه شنوندگان جوان در ارتباط هستيد. جايگاه راديو را در ميان رسانه هاي گوناگوني که امروز در دسترس عموم قرار دارد چگونه مي بينيد؟
    دنياي ارتباطات خيلي وسيع شده، تعداد رسانه ها زياد شده است و در اختيار همگان، خصوصا جوانان قرار دارد ولي با اين اوصاف هميشه جايگاه راديو خاص، ويژه و محفوظ است. راديو يک رسانه نجيب و دوست داشتني است و هميشه مخاطبان خود را دارد و به نظر من يکي از مهم ترين رسانه هاي حال حاضرِ دنياست. راديو هميشه مهم است به دليل آن که در بهترين و بدترين شرايط مي تواند پيام را منتقل کند و راحت تر از ديگر رسانه ها قابل دسترس است. اين به حدي است که حتي مي گويند هنگام زلزله يک راديو در کنار کيف کمک هاي اوليه همراهتان باشد.
    
    در اين حرفه به آنچه مي خواستيد، رسيده ايد؟
    مي خواهيد بدانيد از مسيري که آمده ام پشيمانم يا نه؟
    
    نه الزاما پشيماني.
    سوال خيلي سختي پرسيديد. من با اشتياق زيادي وارد اين حرفه شدم و به آخرش فکر نمي کردم؛ چشم بر هم گذاشتم و 20 سال گذشت. الان مانده ام که ببينم آخرش چه مي شود...
    
    مي شود جور ديگري پرسيد، از جايگاه امروزتان راضي هستيد؟
    مي توانست بهتر باشد ولي فکر مي کنم هنوز فرصت هست چون براي گوينده هر روز يک فرصت تازه است. هر روز مي تواني چيزهاي جديد ياد بگيري. واقعا از طراوت و تازگي روزهاي نخست کاري ام چيزي کم نشده است. هر روز که به استوديو مي روم مثل روز اولي است که کارم را شروع کردم. تجربه ام بيشتر شده اما اشتياق و هيجانم همان قدر است.
    
    استرس چطور؟
    سال هاي نخست استرس وجود داشت. ميکروفن که باز مي شد نفس کم مي آوردم، اما امروز ديگر ابدا به آن مفهوم استرس ندارم. صرفا هيجان است که اگر روزي نباشد بهتر است ديگر کارم را ادامه ندهم.
    
    
    راديو رسانه اي نجيب و دوست داشتني است / گفت و گوي جام جم با لاله اکبري، گوينده
    


 روزنامه جام جم، شماره 5083 به تاريخ 27/1/97، صفحه 5 (راديو)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 7 بار



آثار ديگري از "نوشين مجلسي"

  رسانه ملي، پاي كار توليد ملي / جام جم نقش صداوسيما در حمايت از كالاي ايراني را بررسي مي كند
نوشين مجلسي *، جام جم 3/3/97
مشاهده متن    
  رئيس رسانه ملي در مراسم هم انديشي حمايت از كالاي ايراني مطرح كرد:رسانه ملي يك رسانه توسعه محور و پيشرفت مدار است
نوشين مجلسي، جام جم 1/3/97
مشاهده متن    
  جناب خان؛ فصل بازگشت / بازخواني پرونده يك عروسك محبوب
نوشين مجلسي*، جام جم 30/2/97
مشاهده متن    
  آيا مشكل پخش سراسري جام جهاني حل مي شود؟ / در گفت وگوي جام جم با مديركل فرستنده هاي تلويزيوني صدا و سيما بررسي شد
نوشين مجلسي، جام جم 29/2/97
مشاهده متن    
  دستت را به من بده، رهايم نكن! / گزارش جام جم از سريال ويژه شبكه سوم سيما در ماه مبارك رمضان
نوشين مجلسي، جام جم 26/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه دام و كشت و صنعت
متن مطالب شماره 217-218، ارديبهشت و خرداد 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است