آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۷
فن آوری
۸

روبات ها هم افسرده می شوند

«روبات ها و وسایل هوشمند احساساتی شبیه به انسان دارند و ممکن است در آینده، همچون انسان ها دچار بیماری های روحی مانند افسردگی شوند یا به توهم دچار شده و کارهایی غیرطبیعی انجام دهند.»

به گزارش«ایران»، این خبری است که در یک سمپوزیوم ویژه با حضور فعالان عرصه هوش مصنوعی و عصب شناسان در نیویورک اعلام شد. این تازه ترین اظهار نظر«زاخاری مینن»عصب شناس برجسته است که برای بسیاری از مخاطبان تعجب آور بود.

از نگاه وی، هوش مصنوعی به همه ماشین ها و لوازم هوشمند اجازه می دهد هر روز بیشتر به انسان ها شبیه شوند و حتی مشکلات و اختلالات عصبی آنها ازجمله افسردگی را نیز تجربه کنند. وی با اشاره به اینکه افسردگی و توهم با ماده ای شیمیایی در مغز انسان به نام سروتونین ارتباط دارد، گفت: اگر سروتونین می تواند با کمک الگوریتم یادگیری، مشکلات عمومی سیستم های هوشمند را حل کند چرا به عملکرد معکوس آن و ایجاد اختلال در کار این وسایل هوشمند فکر نکنیم؟ وی ادامه داد: وقتی در آزمایشگاه به یک روبات، یک موس رایانه و... آموزش هایی ارائه می دهیم درواقع در جریان استفاده از الگوریتم یادگیری، میزان سروتونین بالا می رود و درحالی که مردم گمان می کنند این ماده تنها به خوشحالی مربوط می شود، سروتونین می تواند توهم زا نیز باشد.