آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۴
اقتصاد
۴

مدیران خودروسازی بر اساس رابطه انتخاب می شوند

مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: متاسفانه صنعت خودروی کشور در بحران به سر می برد که یک علتش انتخاب مدیران براساس رابطه و نه تخصص است.

به گزارش فارس، سعید مدنی مدیرعامل سابق شرکت سایپا در مراسم رونمایی از مستند اقتصادی چرخ ناکوک با موضوع خصوصی سازی در صنعت خودرو بیان کرد: در دهه 60 وقتی می خواستند یک مدیرعامل برای صنعت خودروی کشور انتخاب کنند مصاحبه های تخصصی داشت تا حکمی صادر شود، اما امروز اصلا این قضیه نیست و می بینیم به عنوان مثال شخصی داماد فلان شخص است و با یک حکم و دستور می شود مدیرعامل و اگر تا دیروز 20 نفر را مدیریت می کرده امروز باید مثلا 40هزار نفر را مدیریت کند.

مدنی ادامه داد: این دقیقا همان بلایی است که بر سر شرکت های خودروسازی ایران می آید. اگر یک زمانی اعضای هیات مدیره شرکت ها از نظر تخصص، وزنه و جزو نخبه ها بودند، اما الان این شرایط وجود ندارد که ناشی از سیستم دولتی بودن است.

وی گفت: باید شفاف اعلام کنم که صنعت خودروی ایران دچار بحران است و واقعا بی حساب و کتاب اداره می شود، نه زیر نظر دولت اداره می شود و نه زیر نظر بخش خصوصی.

مدیرعامل سابق شرکت سایپا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص حرکت به سمت خصوصی سازی گفت: من خودم شاهد هستم در چند سال گذشته پیکره شرکت های دولتی بیشتر و بزرگ تر شده و دولت هر روز بنگاه دارتر شده است که در این صورت نمی تواند کنترل انجام دهد.

مدنی با اشاره به مثالی خاطرنشان کرد: همین استانداردهای 88 گانه که موسسه استاندارد اعلام کرد باید مطالعه ای روی آن انجام و مشخص شود کدام یک از این استانداردها قابل انجام و کدام یک غیرقابل انجام است؛ جالب اینجاست که خود دولت کنار مدیری که انتخاب کرده می نشیند و می گوید این استانداردها قابل اجرا نیست در صورتی که این استانداردها را دولت ابلاغ کرده است. این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: متاسفانه هماهنگی بین وزارت صنعت و موسسه استاندارد نیز وجود ندارد و اگر این استانداردها اعلام نشود قطعا در صادرات به مشکل برمی خوریم.