|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق97/1/29: سارا اشرفي در سوئيس و موان چيني در تهران
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3284
يك شنبه 13 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3126 29/1/97 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


سارا اشرفي در سوئيس و موان چيني در تهران
تازه هاي هنرهاي تجسمي


گروه هنر: نمايشگاه نقاشي هاي موان، هنرمند چيني در گالري آس، نمايشگاه نقاشي هاي سارا اشرفي در سوئيس و نمايشگاه خط نگاره هاي عبدالله مقدسي از تازه ترين رويدادهاي هنرهاي تجسمي ايران است.
    
    نگاره هاي مقدس در نياوران
     نمايشگاه خط نگاره هاي عبدالله مقدسي با عنوان «نگاره هاي مقدس» در فرهنگسراي نياوران برگزار شد. در اين نمايشگاه بيش از ٤٠ اثر به نمايش درآمده است که با ابزار و مواد مختلف شکل گرفته اند و روايتي متفاوت از خوشنويسي ايراني را در معرض ديد مخاطبان قرار مي دهند. آنچه بر ديوارهاي نمايشگاه ديده مي شود، تابلوهايي در ابعاد متفاوت است که گاه عرض آنها به هفت متر مي رسد. اگرچه در نوشتن اين تابلوها از آيات قرآن يا اشعار مولانا و حافظ استفاده شده است؛ اما آنچه در مقابل چشم بيننده قرار مي گيرد، خطوط درهم پيچيده اي است که قابليت خواندن ندارد. مقدسي درباره اين آثار گفت: در زمان نوشتن به اينکه کلمات خوانده شوند مقيد نبودم و اشعار و کلمات صرفا دستمايه اي براي رسيدن به يک فرم بودند. اگرچه تعدادي از آنها تا حدودي قابل خواندن هستند، اما بحث خوانايي چندان مدنظر من نبود و فرم اهميت بيشتري داشت. در بخشي از آثار هم فرم ها کاملا اگزجره شده و شخصي هستند و از خطوطي مانند نستعليق و کوفي وام گرفتم تا اين آثار را به وجود آورم. او با اشاره به آشنايي با خوشنويسي کلاسيک ايراني گفت: فراگيري خوشنويسي را ٢٥ سال پيش در انجمن خوشنويسان ايران آغاز کرده و سال ها در اين زمينه فعاليت کردم. اما پس از تحصيل در رشته گرافيک و آشناشدن با اصول و مباني هنرهاي تجسمي، تصميم گرفتم قوانيني را که در بحث خوشنويسي آموزش ديدم بر هم بزنم تا بتوانم ديدگاه خود را گسترش دهم و با ايجاد آثار متنوع مخاطبان خودم را افزايش دهم. مقدسي افزود: نوشتن بهانه اصلي براي به وجودآمدن اين آثار است. اگر من با يک نوشته ارتباط احساسي برقرار کنم ترغيب مي شوم که به فرم هاي جديد دست پيدا کنم. به همين دليل انتخاب اشعار را با دقت نظر زيادي انجام مي دهم تا آغازي براي به وجودآمدن يک اثر جديد باشد. اگرچه آثار من ناخوانا هستند اما در زمان نوشتن آنها اصرار دارم که کلمات يک شعر پشت سر هم قرار بگيرند. در زمان نوشتن اين آثار ممکن است چند ساعت در روز با يک شعر يا متن درگير باشم و اگر آن متن مناسب روحياتم نباشد احتمال اينکه بتوانم در هنگام خلق اثر از آن حظ ببرم و به اين فرم ها برسم کم مي شود.
     عبدالله مقدسي خوشنويسي کلاسيک ايراني را نزد استاداني مانند عبدالله فرادي، صداقت جباري، محمد حيدري و... فراگرفته و نفر برگزيده همايش بين المللي خوشنويسي جهان اسلام در سال ٢٠٠٢ است. برگزاري ورک شاپ در شهر پکن چين٢٠١٣، برگزاري نمايشگاه در شهر کازان روسيه ٢٠١٧، برگزاري کنفرانس درباره خوشنويسي ايران بعد از اسلام در دانشکده خوشنويسي کازان، برگزاري کنفرانس درباره تاريخ خوشنوسي ايران در دانشگاه هنر کازان، برگزاري کنفرانس درباره زيبايي شناسي در هنر خوشنويسي ايران به همراه اينستاليشن در دانشکده معماري کازان و اهداي اثر به موزه جمهوري تاتارستان روسيه، از ديگر فعاليت هاي اوست.
    
    

    
    شه دخت ايراني در گالري آس
     نمايشگاه انفرادي «موان» هنرمند چيني جمعه ٢٥ فروردين در گالري آس افتتاح شد. اين نمايشگاه حاصل تجربيات شخصي اين هنرمند چيني از حضورش در ايران است. در توضيح اين نمايشگاه که نامش «شه دخت ايراني» است، آمده: «چه تصوري از ديدن زني با چادري سياه رنگ به ذهنتان خطور مي کند؟ زمان کودکي فکر مي کردم آنها جادوگران بدجنسي بودند که جادوي سياه خود را زير شنل هاي سياهشان پنهان مي کردند و اين من را مي ترساند. بزرگ که شدم، ديگر به جادو باور نداشتم و آن زنان را تروريست هاي خطرناکي مي ديدم، درست شبيه به آنچه در اخبار غربي ها گزارش مي شد. هيچ وقت فکر نمي کردم روزي مجبور باشم که يک سال از زندگي ام را به عنوان فعال زن موسسه صلح در ايران، زير چادري سياه مانند زنان آنجا بگذرانم.
     يک روز که براي رفتن از شمال تهران به جنوب آن سوار تاکسي شده و از پنجره مشغول تماشاي بيرون بودم، ناگهان زني را با چادري سياه در ميان خيابان هاي دوده گرفته شهر ديدم. چادر سياهش نيمي از آسمان را در خود گرفته بود. او جلوي تاکسي را گرفت و سوار شد. وقتي نگاهمان به يکديگر افتاد، اشک از چشمانم سرازير شد. در آن لحظه مي دانستم که او براي هميشه با من مي ماند. او به من گفت: «ممکن است تصور کني که در پشت ظاهر اين حجاب سياه، انساني مطيع و سياه بخت پنهان است؛ اما در واقع روحي زيبا و قلبي مهربان مانند همه انسان ها در پشت آن است». من او را شاه دخت ايراني ناميدم و به خاطرش تصميم گرفتم هنرمند شوم، بدون اينکه هيچ آموزش تخصصي اي از پيش ديده باشم. پس از آن پروژه نقاشي شاه دخت ايراني را آغاز کردم که بيش از ۶۰ پرتره دارد. هدف اين اثر بازتاب دنياي دروني اوست. الهام بخش من در اين راه نه تنها فرهنگ خاورميانه؛ بلکه تجربه سفرهاي دور دنيا، افسانه ها، اشعار، هنر، نمايش نامه ها و طبيعتي بوده است که در اين دوران با آنها برخورد داشته بودم». اين نمايشگاه که روز جمعه ٢٥ فروردين، ساعت ١٦ در گالري آس افتتاح شد، همه روزه از ساعت ١١ تا ٢٤ در کافه گالري «آس» به آدرس خيابان شريعتي، بالاتر از پل رومي، پلاک ١٨٣١ ميزبان علاقه مندان است.
    
    

    
    سارا اشرفي در سوئيس
     سارا اشرفي، هنرمند نقاش، گفت: تابلوهايم را هميشه به عنوان آينه در نظر مي گيرم و واقعيتي را که ديده ام، در آن منعکس مي کنم. نمايشگاه نقاشي سارا اشرفي با عنوان «خواب آينه ها سنگين است» از سوم تا يازدهم ارديبهشت در سوئيس برگزار مي شود. اشرفي در گفت وگو با هنرآنلاين درباره اين نمايشگاه گفت: به دعوت شهردار استان والي مجموعه اي از آثار من در گالري دولتي لتقي در شهر سيون برگزار خواهد شد. در اين نمايشگاه ١٢ نقاشي سوررئال با تکنيک اکريليک روي بوم به نمايش درمي آيد که کوچک ترين آنها ٦٠ در ٨٠ سانتي متر و بزرگ ترين اثر ٢١٠ در ١٢٠ سانتي متر است.
     اشرفي ادامه داد: يکي از آثار که بزرگ ترين تابلوي اين مجموعه است، به صورت جداگانه در يکي از سالن هاي گالري به نمايش گذاشته مي شود؛ چون بسياري از منتقدان هنري در اروپا عقيده داشتند اين اثر داراي هيپنوتيزم است. بناي اين گالري متعلق به بيش از ٢٠٠ سال قبل و داراي سه سالن بزرگ و راهرو هايي براي نمايش آثار است و من پيش از اين سه نمايشگاه در اين گالري برگزار کرده ام. او درباره موضوع آثار خود گفت: کارهاي من هيچ وقت به صورت مجموعه و با يک موضوع خاص شکل نمي گيرند. مردم جامعه و محيط اطراف من سوژه نقاشي هايم هستند. تابلوهايم را هميشه به عنوان آينه در نظر مي گيرم و واقعيتي را که ديده ام، در آن منعکس مي کنم. روبه روي آينه همه چيز برعکس است و چپ و راست تغيير مي کند؛ بنابراين چالشي به وجود مي آيد که آينه تا چه حد به ما راست مي گويد. اشرفي افزود: از کودکي به اين فکر مي کردم که انسان نمي تواند چهره خود را با چشمانش ببيند و حتما بايد از آينه استفاده کند. ما مجبور هستيم به آنچه آينه از صورت ما نشان مي دهد، اطمينان کنيم و واقعيت را در آن ببينيم. آينه به چشم شباهت دارد؛ چون در هر دو آنها مي توان چيزهايي را ديد؛ اما آينه نه عمق دارد و نه صادق است، در صورتي که چشم عمق دارد و مي تواند تصاوير را تحليل کند. او با اشاره به اينکه قبلا شش نمايشگاه در سوئيس برگزار کرده است، افزود: نخستين نمايشگاه من در سوئيس با يک پيشنهاد برگزار شد و پس از آن جايگاه خود را در آن کشور پيدا کردم. مجموعه جديد من قرار بود در تهران به نمايش درآيد؛ اما با دعوتي که صورت گرفت، باز هم نمايشگاه جديد را در سوئيس برگزار مي کنم. پيش از اين نمايشگاه هايي انفرادي در گالري نار، نگاه و نمايشگاه هايي گروهي در آمريکا، ارمنستان، کرواسي و... داشتم.
    
    

    
    
    سارا اشرفي در سوئيس و موان چيني در تهران / تازه هاي هنرهاي تجسمي
    


 روزنامه شرق، شماره 3126 به تاريخ 29/1/97، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 35 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش سلامت
متن مطالب شماره 3 (پياپي 303)، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است