آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۵
صفحه آخر
۱۲

نامه های محرمانه سفارت امارات در لبنان لو رفت ولیعهد ابوظبی در اندیشه سرنگونی آل سعود

افشای نامه های محرمانه سفیر امارات در لبنان، جنجال گسترده ای را در رسانه های جهان عرب به راه انداخته است. یکی از این نامه ها از تلاش های ولیعهد ابوظبی برای سرنگونی آل سعود، پرده بر می دارد.

روزنامه الاخبار می گوید لبنان به مجموعه ای از نامه های محرمانه سفارت امارات در بیروت دست پیدا کرده که بر اساس آن سیاست های مخرب دولت ابوظبی در منطقه فاش شده است. این نامه های محرمانه شامل تلگراف های زیادی است که برخی از آنها کم اهمیت و برخی نیز قابل توجه است. این نامه ها، مجموعه سیاست های منطقه ای امارات را به نوعی تبیین می کنند. روزنامه الاخبار این سری افشاگری ها را «امارات لیکس» نامیده است.

از جمله این سیاست ها که بر خلاف روابط به ظاهر خوب ابوظبی با ریاض است، سیاست ضربه به عربستان از سوی امارات است. به گزارش فارس، «نبیل مصاروه» سفیر اردن در بیروت در تاریخ 20 سپتامبر 2017 (29 شهریور) در تلگرافی تاکید می کند که ولیعهد ابوظبی برای فروپاشی آل سعود تلاش می کند. بر اساس یکی دیگر از اسناد لو رفته، سفیر این کشور بر خلاف اتحاد ظاهری امارات و عربستان، تاکید می کند که «بن زاید» ولیعهد ابوظبی از عملکرد عربستان ناراضی است.

موضوع دیگر در این اسناد به مسائل لبنان برمی گردد. اسناد فاش شده از سفارت امارات در بیروت نشان می دهد که سفیر این کشور، با اشاره به دیدار خود با میشل عون رئیس جمهور لبنان، تاکید می کند که «عون» به طور کامل حامی حزب الله است. علاوه بر این سمیر جعجع رئیس حزب «القوات اللبنانیه» با انتقاد از عملکرد نخست وزیر لبنان، به سعودی ها گفته در سایه تداوم همکاری الحریری با حزب الله نمی تواند با این حزب مقابله کند.

همچنین بر طبق این اسناد، جعجع از بن سلمان می خواهد هر چه بیشتر بر سعد الحریری اعمال فشار کند تا وی استعفای خود را پس نگیرد. علاوه بر این، سفیر امارات، تعیین سفیر لبنان در سوریه را گامی جدید برای عادی سازی روابط سعد الحریری با دولت سوریه می داند و می گوید مخالفان نخست وزیر لبنان او را متهم به زیر پا گذاشتن مواضع اصولی خود در راستای منافعش می کنند.