آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۸۵
اقتصادی
۴

وزیر اقتصاد: حذف کامل دلار در مبادلات خارجی دور از دسترس نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز مبادلات اقتصادی کشور، گشایش اعتبار و خرید خارجی طبق بخشنامه ها با یورو انجام می گیرد، بنابراین حذف کامل دلار از مبادلات خارجی دور از دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسعود کرباسیان با استناد به بخشنامه های وزارت اقتصاد، عنوان کرد: امروز مبادلات اقتصادی کشور، گشایش اعتبار و خرید خارجی طبق بخشنامه ها با یورو انجام می گیرد، بنابراین حذف کامل دلار از مبادلات خارجی دور از دسترس نیست.

وی ادامه داد: در عین حال وزارت امور اقتصاد و دارایی مذاکراتی با کشورهای مختلف انجام می دهد تا با پول ملی کشورهای مقابل مبادله کالا صورت گیرد و لزوما نیازی به وجود ارز سومی در این بین نیست. حجم مبادلات ایران با کشورهای غیر دلاری بسیار بیشتر است تا کشورهایی که با دلار فعالیت اقتصادی انجام می دهند، بنابراین امیدواریم در این زمینه بتوانیم اقدامات موثری را عملیاتی کنیم. امیدوارم به جایی برسیم که دلار به طور کامل از مبادلات اقتصادی کشور خارج شود.وزیر اقتصاد با اشاره به نشست سه شنبه شب این هفته با اعضای فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی، عنوان کرد: در این نشست مسائل متعددی مطرح شد که یکی از مهم ترین این مسائل وجود چهار لایحه موجود در کمیسیون های حقوقی و قضایی و امنیت ملی مجلس در رابطه با مبارزه با پولشویی بود، لذا در این زمینه نقطه نظرات نمایندگان شنیده و همفکری بسیار سازنده ای صورت گرفت.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مطروحه در نشست سه شنبه شب در زمینه تثبیت قیمت ارز بود که با اشاره به تاثیر سیاست خارجی در نرخ ارز، نقطه نظرات نمایندگان در این زمینه شنیده شد و مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز نمایندگان را در جریان اقدامات خود برای تثبیت نرخ ارز قرار دادند و در این زمینه نیز هم فکری و مساعدت فکری از نمایندگان گرفته شد. همچنین مسائلی در حوزه بورس، مالیات بر ارزش افزوده و نوع همکاری با کشورهای خارجی از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.