آرشیو شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۶۹
سیاست
۳
یادداشت -1

ریشه اعتراض کازرونی ها مشکلات معیشتی است

بهرام پارسایی

جمعی از شهروندان کازرون در روزهای گذشته در اعتراض به برخی تصمیمات مربوط به تقسیمات ارضی کشوری و استانی دست به برگزاری تجمعات اعتراضی زدند و با این وجود معتقدم دلیل اصلی این اعتراض ها فراتر از انتقاد نسبت به تقسیم این شهرستان به دو شهرستان، ریشه در وضعیت نامساعد معیشتی و اقتصادی مردم این شهر دارد که همچون شهروندان دیگر مناطق کشور، در وضعیتی مساعد به لحاظ معیشتی و همچنین وضعیت اشتغال به سر نمی برند و مردم کازرون همچون شهروندان دیگر مناطق، سعی دارند با اتکا به موضوع تقسیمات ارضی و دو تکه شدن شهرشان، صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. در چنین وضعیتی است که مطرح شدن موضوع تقسیمات ارضی و تقسیم کازرون به دو شهرستان با انتقاد و اعتراض بخشی از مردم این شهر استان فارس روبه رو شده است.

کازرون به عنوان سومین شهر بزرگ استان فارس با جمعیتی بالغ بر یکصد هزار نفر درحالی شاهد تجمعات گسترده چندهزارنفری است که همزمان با اعتراض این گروه از شهروندان به هر حال بخشی نیز از این تصمیم رضایت دارند. در عین حال معتقدم قطع به یقین، باید هرچه سریع تر این مشکلات با درایت مسوولان مرتفع شده و ضمن فراهم کردن مقدمات بازگشت وضعیت امنیتی شهر به حالت عادی به نارضایتی مردم پاسخ درخور داده شود.

در این میان موضوع تقسیمات ارضی در کازرون و تقسیم این شهرستان به دو شهرستان مستقل از یکدیگر بر اساس رویه عمومی در دیگر نقاط کشور دنبال شده و درحالی امروز صحبت از تقسیمات ارضی در کازرون است که حدود 3 سال پیش نیز شهرستان همسایه کازرون یعنی شهرستان ممسنی در طرحی مشابه به دو شهرستان ممسنی و رستم تقسیم شد که البته این تقسیمات ارضی تاثیری در تعداد نمایندگان این شهر نداشت و در حال حاضر این دو شهرستان ممسنی و رستم یک نماینده در مجلس دارند. همچنین درحالی مردم کازرون نسبت به این تقسیمات ارضی اعتراض دارند که در گذشته نیز بارها و بارها شاهد تقسیم استان های کشور به دو یا سه استان کوچک تر بودیم و به نظر می رسد در این شرایط، تقسیم شهرها اتفاق عجیبی نباشد. با این همه معتقدم تمامی این مسائل تاثیری در اصل موضوع که همانا لزوم توجه به خواست و مطالبات مردم است، تغییری ایجاد نمی کند و بر این راستا لازم است در هر صورت برخوردی مناسب با مردم صورت گیرد و همگی سعی کنیم آرامش در کشور حاکم باشد.

* نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی