آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۱۶
گردشگری
۱۷
فرصت سرمایه گذاری

انتشار کتاب طرح «صدهتل-صد کسب و کار» به زبان انگلیسی

دکتر غلام حیدر ابراهیم بای سلامی ( مدیرعامل هگتا)

ایران دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی فراوان و در واقع یک «کشور موزه» است. از این رو تقاضا برای بازدید از ایران در حال افزایش است. با این همه، شهرهای مهم کشور با کمبود هتل و اقامتگاه مواجه است. بر اساس گزارش رقابت پذیری سفر و گردشگری شورای اقتصاد در سال 2017، ایران در بین 136 کشور دنیا از نظر شاخص تعداد هتل بر حسب هر صد نفر، رتبه 116 جهان را دارد.

‎از این رو ‎مطالعات اخیر نشان می دهد کشورمان برای تحقق برنامه های توسعه تا سال 2022 به بیش از 770 هتل جدید سه تا پنج ستاره نیاز دارد. در چنین شرایطی، ‎طرح «صد هتل–صد کسب وکار» به‎عنوان یک طرح محرک توسعه، بر اساس آخرین مطالعات ملی و بین المللی درباره توسعه صنعت گردشگری ایران از سوی هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی (هگتا) ارائه و در آن استفاده از رویکردهای نو، گسترش بازار و ایجاد مجموعه ها بر حسب زنجیره ارزش و آینده نگری پیشنهاد شده است. هگتا، بزرگ ترین گروه گردشگری ایران است که با ارائه این طرح نقش سازماندهی مشارکت و سرمایه پذیری را برای ساخت 100 هتل در 31 استان کشور ایفا خواهد کرد. این طرح در راستای راهبرد سازمان تامین اجتماعی برای ورود به بازارهای جدید و پیشرانی توسعه در فرآیند تحول ساختار تولید، ارائه شده است.

‎در فاز اول، پروژه های مشترک برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در قالب احداث هتل های جدید و چند کارکردی در مراکز استان ها و مقاصد بزرگ گردشگری همانند تهران، اصفهان، کاشان، همدان، شیراز، مشهد، یزد، قم، بندر عباس، اهواز، بوشهر و رشت تعریف شده و در اولویت قرار گرفته اند. مهم ترین قوانین و تصویب نامه ها در مورد تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی به همراه راهنمای آن نیز در بخش چهارم کتاب طرح و در پایگاه اطلاع رسانی هگتا «www.hegta.ir» ارائه می شود. اما در پی استقبال مجامع ملی و بین المللی از این طرح و چاپ اول نسخه فارسی کتاب در سال 1395، برای انتشار نسخه انگلیسی کتاب تقاضای فراوان شد که پس از اصلاح این کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات «علمی و فرهنگی» در ششمین مجمع بانکداری ایران و اروپا منتشرشده است.