آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۱۸
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

ساماندهی تعطیلات

امیر جهانی

مدت هاست که موضوع دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته موردتوجه کارشناسان و روزنامه نگاران قرار گرفته و صحبت های کارشناسی و سیاستی پیرامون این بحث قوت پیدا کرده است.

این در حالی است که در میان بسیاری از کشورها، با مختصات جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی مختلف، تعطیلات دو روزه پایان هفته برقرار بوده و عملا ایران در زمره معدود کشورهایی است که تنها یک روز و نیم را به عنوان تعطیلی پایان هفته تعیین کرده است. به گفته بسیاری از صاحب نظران، یکی از ابتدایی ترین اقدامات برای توسعه گردشگری و افزایش سطح بهره وری نیروی کار، ساماندهی تقویم تعطیلات کشور و دو روزه کردن تعطیلات آخر هفته است.

فقدان تعطیلات دو روزه موجب شده است تا در هر تعطیلی دو روزه یا بیشتری که در تقویم وجود دارد، بار ترافیکی سنگینی به جاده ها تحمیل شود و اساسا توزیع مسافرت ها در طول سال از هیچ گونه توازنی برخوردار نباشد.با این حال اختلاف نظرهای فعلی میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مجلس بر سر طرح ساماندهی تعطیلات، موجب معطل ماندن آن و ادامه روندی شده که با هیچ معیار و استانداردی قابل دفاع نیست. باشگاه اقتصاددانان، در پرونده امروز خود به بررسی این موضوع پرداخته است.