آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۱۸
تاریخ و اقتصاد
۳۰

گاهشمار

فرمان احیای مشروطه

11 اردیبهشت 1288 در پی ادامه مقاومت مردم شهرهای بزرگ ایران علیه حکومت قاجار، محمد علی شاه فرمان عفو عمومی و احیای مشروطیت را صادر کرد. پس از این فرمان کنسول های روس به قزوین و اصفهان رفتند و به محمدولی خان تنکابنی و سردار اسعد گفتند بنا به قول شاه بهتر است دست از ستیز بردارند و منتظر گشایش مجلس باشند؛ ولی آنها زیر بار نرفتند و گفتند مشکلی با شاه ندارند و صرفا خواهان احیای سیستم مشروطه هستند. در این هنگام تفنگداران نیروی دریایی انگلیس در بوشهر پیاده شدند. محمدعلی شاه روز 14 اردیبهشت 1288 فرمان انتخابات را برای 28 تیرماه صادر کرد و دستخطی داد که اعلام می کرد همان متمم و قانون اساسی اجرا خواهد شد.

بلندترین آسمانخراش دنیا

11 اردیبهشت 1310 (اول مه 1931) بلندترین آسمانخراش دنیا با حضور رئیس جمهوری وقت آمریکا، هربرت هوور، در نیویورک افتتاح شد. این آسمانخراش 102 طبقه ای که «امپایر استیت» نامیده شده بود نقطه عطفی در تاریخ بلندمرتبه سازی بود. عملیات ساختمانی امپایر استیت در ماه مارس 1930 در زمینی که پیش تر هتل والدورف آستوریا در آن واقع بود آغاز شد و عملیات ساخت آن 14 ماه طول کشید.

این ساختمان تا پیش از آنکه برج های دوقلو در نیویورک ساخته شوند، بلندترین برج طبقاتی دنیا به شمار می رفت. در این ساختمان کارگران شبانه روزی کار می کردند تا رکورد سرعت ساخت ساختمان را بشکنند؛ در بعضی از مواقع تعداد 3400 کارگر به طور شبانه روزی به کار مشغول بودند. امپایر استیت 448 متر ارتفاع دارد که البته آخرین طبقه آن (صد و دومین طبقه) در ارتفاع 391 متری واقع شده است. بقیه ارتفاع این ساختمان به آنتن تلویزیونی بالای آن مربوط می شود. کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن حدود 41 میلیون دلار (بنا به قیمت سال 1930) بوده است که از این میزان 24 میلیون دلار هزینه ای است که خرج سازه ساختمان شده است. امپایر استیت از این سال به بعد به مدت 40 سال بلندترین ساختمان طبقاتی جهان و نیویورک بود تا اینکه ساختمان های دوقلوی مرکز تجارت جهانی ساخته شدند. پس از ماجرای یازده سپتامبر امپایر استیت دوباره لقب بلندترین ساختمان نیویورک را به خود اختصاص داد. امپایر استیت سال 1986 از سوی دولت آمریکا به عنوان بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی کشور شناخته شد.