آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۰
دنیا
۴

ناتو موقعیت خود را در اقیانوس اطلس ارتقا می دهد

بازگشت جهان به عصر رقابت قدرت های بزرگ

دنیای اقتصاد: در بحبوحه افزایش تنش با روسیه، پنتاگون به طور رسمی اعلام کرد یک تیم فرماندهی جدید از نیروی دریایی این کشور، به منظور تقویت نیروهای ایالات متحده و ناتو فعالیت خود را در اقیانوس اطلس (آتلانتیک) آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، به نقل از جانی مایکل، یکی از سخنگویان پنتاگون، بازگشت به رقابت با قدرت های بزرگ و سرکشی های روسیه این نیاز را به وجود آورده تا آمریکا مجددا بر اقیانوس اطلس متمرکز شود و قدرت بازدارندگی خود را در این منطقه تقویت کند و اعتماد متحدانش را به خود جلب کند. او گفت: فرماندهی جدید در اقیانوس اطلس پایه ای برای امنیت آتلانتیک خواهد بود. این تصمیم نشان دهنده نگرانی اروپایی ها و آمریکایی ها از افزایش قدرت نظامی روسیه در منطقه آتلانتیک است. براساس برنامه جدید، ایالات متحده ستاد فرماندهی جدید ناتو را در نورفولک در ویرجینیا راه اندازی خواهد کرد.

طرح جدید در ماه فوریه در اجلاس وزرای دفاع ناتو مطرح شد و این به عنوان بخشی از طرح های ناتو به منظور تامین امنیت خطوط دریایی و خطوط ارتباطی بین آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو همان زمان به خبرنگاران گفت: ما اخیرا رفتارهای تهاجمی بسیاری از روسیه شاهد بوده ایم. روسیه در سال های اخیر سرمایه گذاری های خود را در بخش نظامی و تسلیحات به شدت افزایش داده است. این سرمایه گذاری نه تنها در بخش تسلیحات متعارف بوده، بلکه شامل تسلیحات هسته ای نیز می شود. او در همان جلسه تاکید کرد که تیم فرماندهی جدید برای پاسخ به روسیه از اهمیت حیاتی برخوردار است. ناتو همچنین به منظور مقابله با جاه طلبی های نظامی روسیه یک فرماندهی لجستیکی جدید نیز تاسیس کرده است که انتظار می رود مقر آن در آلمان باشد. در عین حال، نیروی دریایی ایالات متحده ناوگان دوم نیروی دریایی خود را از نو برقرار می کند. هزینه های این نیرو در سال 2011 تحت عنوان کاهش هزینه ها قطع شده بود. وظیفه ناوگان دوم نیروی دریایی آمریکا نظارت بر کشتی ها و هواپیماها و نیروهای غربی در سواحل شرقی اقیانوس اطلس خواهد بود. همچنین این ناوگان مسوولیت نیروهای آموزشی و انجام عملیات دریایی را در منطقه به عهده خواهد گرفت.