آرشیو یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۰
بورس کالا
۱۴

همه سررسیدها بالاتر از خط 2 میلیونی قرار گرفتند

ثبت سقف قیمتی برای آتی سکه

دنیای اقتصاد: رشد قیمت سکه در بازار نقدی موجب شد بهای سکه آتی در بورس کالا نیز رشد بسیاری را تجربه کند تا جایی که در اواسط زمان فعالیت بازار در روز گذشته صف خرید قابل توجهی تجربه شد؛ رخدادی که نشان می دهد جهت گیری بازار آتی هم از رشد قیمت ها در بازار نقدی تاثیر گرفته و هم دورنمای قیمت ها را با افزایش نرخ رصد می کند.

بهای سکه آتی در تمامی سررسیدها در روز گذشته از قیمت 2 میلیون تومان عبور کرد که خود یک رکورد بسیار مهم در این بازار بوده و برای اولین بار در بورس کالای ایران تجربه می شود.به گزارش «دنیای اقتصاد» تا لحظه تنظیم این گزارش سررسید اردیبهشت با 98/4 درصد رشد به قیمت 2 میلیون و 84 هزار تومان معامله شد. سررسید دی ماه نیز با قیمت 2 میلیون و 216 هزار و 500 تومان با 5 درصد رشد قیمتی روبه رو شد. به این ترتیب کمترین و بیشترین قیمت ها به این دو سررسید اختصاص یافت.

بررسی ها نشان می دهد هم اکنون بهای سکه آتی در سقف تاریخی خود قرار گرفته و افزایش بیشتر این قیمت به معنی ورود بازار به شرایط جدیدی است که تاکنون تجربه نشده بود. این رشد نرخ در حالی رخ می دهد که بهای جهانی طلا در سطوح نسبتا پایین هزار و 315 دلار در هر اونس در پایان معاملات جمعه به ثبت رسید.در شرایطی که هیجان خرید در بازار نقدی سکه مشهود بوده حتی این نرخ از 2 میلیون تومان عبور کرده و به سمت سقف های قیمتی در حرکت است، این التهاب نرخ در بازار آتی چندان هم غیرمنطقی نیست؛ یعنی بازار آتی تنها در مسیر قیمت های نقدی سکه گام برداشته است. در شرایطی که رشد نرخ در بازار نقدی باز هم ادامه یابد بازار آتی نیز الزاما از آن تبعیت خواهد کرد. این در حالی است که در ساعاتی از معاملات روز گذشته بهای سکه نقدی حتی بالاتر از آتی تحویل اردیبهشت ماه (تحویل 24 اردیبهشت 97) قرار گرفته است. قیمت بیش از 2 میلیون تومان در تمامی سررسیدهای آتی سکه به معنی تکمیل گزارش روز گذشته با عنوان «بازگشت بازار آتی به سکه 2 میلیون تومانی» است.