آرشیو چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۳
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

الزامات رونق در بورس

هدیه لطفی

معاملات این روزهای بورس تهران هر چند با رونق نسبی همراه شده، اما همچنان درخصوص تداوم این روند تردید وجود دارد.

برخی اخبار داخلی در روند مثبت ایجادشده در دو روز اخیر بی تاثیر نبوده است؛ رکوردشکنی بهای نفت در بازارهای جهانی و طرح دو فوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص ساماندهی بازار ارز از جمله مواردی بوده که به عنوان محرک این روزهای بورس شناسایی شده است.

اما در این شرایط سایه ریسک های غیراقتصادی و مسائل داخلی سبب شده تا نتوان به تداوم شرایط مثبت و خروج قطعی بازار سهام از رکود امیدوار بود. به طوری که به رغم رشد حجم و ارزش معاملات بورس در روزهای اخیر، همچنان این متغیرها با روزهای رونق بورس فاصله دارد. طبق نظر کارشناسان، بازار نه تنها تحت تاثیر فشار سیاسی ناشی از نگرانی های اخیری که درخصوص برجام وجود داشته قرار گرفته، بلکه سیاست های داخلی نیز این بازار را به شرایط موجود سوق داده است.

تداوم روند نزولی حاکم بر بازار سهام در شرایطی رخ می دهد که سیطره مسائل موجود بر فضای تالار شیشه ای موجب شده است سهامداران پیش بینی دقیقی از وضعیت آتی سهام نداشته باشند و با علم به این موضوع فعالیت خود را در دادوستدها به کمترین میزان ممکن رسانده اند. حال در این شرایط سوال مهم این است که بازار سرمایه در چه زمانی از شرایط موجود خارج می شود؟ در این راستا کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به صحبت های رئیس جمهوری آمریکا در شب گذشته، سرانجام برجام تعیین تکلیف شد. اما نکته ای که کارشناسان حوزه بین المللی بر آن تاکید دارند، عدم بازگشت به دوران قبل از برجام، تردید در بازگشت تمامی تحریم ها و در مجموع خوش بینی به آینده است.

اما ریسک دیگر که در بلند مدت مرتفع خواهد شد مربوط به سیاست های جدید دولت و اقتصاددانان خواهد بود. به طوری که سیاست گذار در طولانی مدت توانایی نگه داشتن دلار در نرخ 4200 تومانی را نخواهد داشت و کم کم شاهد اصلاح این نرخ دستوری و عقب نشینی از سیاست های فعلی ارزی خواهیم بود.

هرچند تحقق این موضوع و زمان نهایی شدن این پیش بینی بستگی به سیاست اقتصادی دولتمردان دارد، اما در صورت به نتیجه رسیدن آن شاهد ایجاد موجی مثبت در کلیت بازارهای مالی کشور به خصوص بازار سهام خواهیم بود. در این صورت می توان بازدهی در محدوده 30 تا 40 درصدی را از بازار سرمایه در بازه بلندمدت انتظار داشت.