آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۵
استان ها
۱۸

جزئیات استانداردسازی محصولات پالایشگاه تبریز تا پایان امسال

رعنا نیک رفتار

دنیای اقتصاد – تبریز: مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز جزئیات ارتقای این پالایش برای تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 را تا پایان سال تشریح کرد.

غلامرضا باقری دیزج با اشاره به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه تبریز، اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی پالایشگاه تبریز و عدم امکان افزایش ظرفیت نفت خام تولید این پالایشگاه از نظر کمی ثابت است و همه طرح ها برای افزایش کیفی و انطباق با الزامات محیط زیست است. وی در مورد تولید بنزین یورو 4 توضیح داد: برای تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه تبریز 60درصد راه طی شده و تا پایان سال 40 درصد باقی مانده طی می شود و کل تولید بنزین در این پالایشگاه با استاندارد یورو4 خواهد بود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز افزود: تولید گازوئیل یورو 4 نیز تا تیرماه آغاز می شود و به جز 25 تا 30 درصد نفت کوره، سایر محصولات در این پالایشگاه استانداردسازی می شود.

باقری در ادامه از مذاکره با دو شرکت کره ای و ایتالیایی برای استانداردسازی محصولات در این پالایشگاه خبر داد و گفت: قرارداد بسته شده و نتایج به دست آمده از این مشاوره برای دستیابی به بهترین الگوی پالایشی صورت گرفته است و زمانی که بهترین الگو نهایی شد مناقصه ابتدایی که شامل اخذ لیسانس، طراحی مقدماتی، انطباق و ارزیابی با محیط زیست و غیره است تا آخر امسال برگزار می شود.وی با بیان اینکه مناقصه بین شرکت های صاحب لیسانس برگزار خواهد شد، ادامه داد: بسته مناقصه توسط دو شرکت یاد شده آماده می شود و بعد از آن نیاز به سرمایه گذاری و فاینانس داریم که ممکن است از منابع داخلی یا به صورت ترکیبی و از منابع داخلی و خارجی تامین شود. به طور کلی پیش بینی می شود حداکثر 5/ 1 میلیارد یورو سرمایه نیاز باشد.مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با تاکید بر اینکه در ارتقای پالایشگاه تبریز سهم 51درصد ایرانی حفظ خواهد شد، اظهار کرد: در بخش مهندسی و تامین برخی از تجهیزات ویژه از خارجی ها کمک می گیریم.