آرشیو یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۶
خودرو
۱۶
رویداد

ورود مجلس به افزایش قیمت خودرو

تسنیم: به دنبال افزایش قیمت برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا، مدیران این دو شرکت به همراه وزیر صنعت به کمیسیون صنعت مجلس احضار شدند.

در یک ماه اخیر شرکت های خودروسازی به بهانه های مختلف اقدام به افزایش قیمت تعدادی از محصولات خود کردند که همین موضوع نارضایتی مشتریان را به دنبال داشت. خودروسازان با اعتقاد به این که هزینه های تولید افزایش پیدا کرده و ملزم به تغییر قیمت ها هستند، خود را در اعمال این تصمیمات بی تقصیر می دانند، اما مشتریان خواستار افزایش کیفیت محصولات هستند و گرانی را برنمی تابند. در حال حاضر علاوه بر افزایش قیمت کارخانه ای تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا، بازار نیز شاهد افزایش قیمت این محصولات است؛ به نحوی که حاشیه قیمت برخی خودروها از مرز 9 میلیون نیز گذشته است. همین موضوع عاملی شده تا بازار دلالی در این خودروها رونق پیدا کرده و هر کس درصدد سود بیشتر در این معاملات باشد.

در این شرایط، افزایش قیمت خودرو سبب شده کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده و در صدد بررسی آن برآید. این هفته قرار است کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت و مدیران دو شرکت خودروساز تشکیل جلسه داده و دلایل افزایش قیمت ها را مورد بررسی قرار دهد. نمایندگان کمیسیون صنایع معتقدند یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، نرخ تورم و نوسانات نرخ ارز است که باید این دو موضوع از همدیگر تفکیک داده شده و تاثیر آنها بر قیمت تمام شده یک خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از نمایندگان معتقدند در مقطعی شرکت های خودروساز از توانمندی داخلی و استفاده از قطعات ساخت داخل صحبت می کنند، اما وقتی ارز گران می شود قطعات وارداتی را بهانه کرده و اقدام به افزایش قیمت ها می کنند که این موضع برای ما علامت سوال دارد. باید ارزبری خودروها نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد تا تکلیف مشتریان مشخص شود.