آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۸۹
سیاست
۳
چهره روز

وزیر ارتباطات: فیلترشکن ها استفاده ضدامنیتی دارند

جاسوسان مجازی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از طرح های جدید همراه اول و در جمع خبرنگاران درباره افزایش استفاده از فیلترشکن ها پس از مسدودسازی این پیام رسان گفت: یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر استفاده از برخی نرم افزارهای پیام رسان اثر مخربی داشته باشد، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن ها نتایج به مراتب مخرب تر امنیتی دارد. بسیاری از فیلترشکن ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارایه می دهند و به همین دلیل استفاده از آنها مورد توجه عده زیادی از مردم است اما بنا به گزارش هایی که مراکز معتبر منتشر می کنند، این فیلترشکن ها استفاده ضدامنیتی نیز دارند و نوعی باج افزار هستند که به جمع آوری اطلاعات مشترک اقدام می کنند، بنابراین فراگیری و استفاده از فیلترشکن ها تبعات بسیار زیادی دارد. جهرمی درباره نقش شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای مسدود کردن فیلترشکن ها یادآور شد: اقدام این شرکت در چارچوب مصوبه شورای عالی فضای مجازی و با فراگیری و استفاده از فیلترشکن ها صورت گرفته و نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج افزار شود و باید جلوی اینها گرفته شود، به همین دلیل حرکت برای مسدود کردن فیلترشکن ها آغاز شده است. برخی رسانه ها با انتشار تک جمله پایانی جهرمی تیتر «کار بستن فیلترشکن ها شروع شده است» را به نقل از وزیر جوان روی خروجی های خود قرار دادند. همزمان با انتشار این خبر، موجی از انتقاد در فضای مجازی نسبت به وزیر ارتباطات آغاز شد. آذری جهرمی که همواره بر مسائلی از این دست حساسیت داشته و شنوای انتقادها بوده است با انتشار عکسی در اینستاگرام کلیات موضوع را توضیح داد.

جهرمی در بخشی از یادداشت خود در اینستاگرام نوشت: امروز خبرنگاری از دلایل اعمال محدودیت بر فیلترشکن ها پرسید، در پاسخ به این نکات اشاره کردم:

1- یکی از دلایل مخالفت دولت با اعمال محدودیت کلی بر پیام رسان ها فراگیر شدن فیلترشکن ها بود.

2- اگر ظنی بر ارتباط برخی پیام رسان ها با سرویس های اطلاعاتی وجود دارد، در مورد برخی فیلترشکن ها این ارتباط دیگر ظن نیست بلکه یقین است و بودجه برخی از آنها مستقیما از طرف دولت امریکا تامین می شود. بنابراین اکنون با فراگیر شدن فیلترشکن ها که قابل پیش بینی بود، شرایط نامناسب تری رخ داده است.