آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۱
سیاسی
۲

روحانی: خروج از برجام و انتقال سفارتخانه به قدس، دو اشتباه تاریخی امریکا است

رئیس جمهوری دیروز ضمن دیدار با سفرای جدید کشورهای نیوزیلند، نپال، استونی و لتونی، استوارنامه های آنان را دریافت و بر گسترش مناسبات ایران با این کشورها تاکید کرد. حجت الاسلام حسن روحانی در این دیدارها که به صورت جداگانه برگزار شد، خروج دولت امریکا از توافق برجام و انتقال سفارتخانه به قدس شریف را دو اشتباه بزرگ و تاریخی این کشور برشمرد.

به گزارش ایرنا، روحانی در دیدار «همیش مک مستر» سفیر جدید نیوزیلند در تهران، با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با هر دو تصمیم اشتباه امریکا گفت: اولین نتیجه این تصمیمات غلط، انزوای واشنگتن نزد افکار عمومی جهان است. وی سال 2015، سال دستیابی به توافق برجام را سال موفقیت سیاست و دیپلماسی بر تخاصم و روابط غیردوستانه میان کشورها دانست و تصریح کرد: دولت ایران معتقد است که تعامل سازنده با کشورهای جهان و اتخاذ استراتژی برد- برد به نفع همه جهان خواهد بود. رئیس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه خانم «سوا لامسال» سفیر جدید نپال، با اشاره به کشتار مردم بی گناه فلسطین توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: موضعگیری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین در حقیقت دفاع از بشریت و حرکت در مسیر توسعه صلح و ثبات جهانی بوده و امروز وظیفه همه کشورها بویژه کشورهای غیرمتعهد موضعگیری قاطع و محکم در برابر این گونه جنایت ها و تجاوز ها است.

روحانی خطاب به خانم «مارین موتوس» سفیر جدید آکردیته استونی هم از آمادگی ایران برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری های فی مابین گفت. وی با اشاره به خروج یکطرفه امریکا از برجام و فرصت کوتاه اروپا برای اعلام موضع روشن و شفاف در قبال آن، گفت: ایران تنها در شرایطی می تواند در برجام باقی بماند که به طور کامل از منافع آن بهره مند شود. روحانی در دیدار «پتریس کارلیس آلفرتس» سفیر جدید آکردیته لتونی نیز بر ضرورت تلاش بخش خصوصی و بویژه اتاق های بازرگانی دو کشور در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و توانمندی های موجود برای گسترش مناسبات و همکاری های فی مابین تاکید کرد.