|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق97/2/26: سرماي حاصل از ناآگاهي و خودخواهي
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3307
سه شنبه 13 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3149 26/2/97 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


سرماي حاصل از ناآگاهي و خودخواهي
درباره نمايش «زير صفر»، نوشته و كار عليرضا سيد

نويسنده: ابراهيم طلعتي نژاد

«زير صفر» براي رهايي از سرماي حاصل از خودمحوري، خودخواهي و ناآگاهي همواره انسان، سوداي انديشه ورزي را مانند شعله اي دوردست درخود مي پروراند و اميدوار است از اين شعله افقي را براي مخاطبش به تصوير بکشد، هرچند کوچک و دور، اما تامل برانگيز.
    نمايش «زير صفر» به نويسندگي و کارگرداني عليرضا سيد، هرچند از نظر کارگرداني و در پي آن از نظر حرکات و فضا سازي چندان موفق نيست و در بازي ها و ميزانسن و تابلوها و خلق فضاي نمايشي از کمبودهايي رنج مي برد، اما به واسطه سعي در ايجاد روايت هاي درون متني در راستاي انديشه ورزي قابل احترام است. نويسنده متن که خود کارگردان نمايش نيز هست، تلاش خود را براي تحليل شرايط امروزي انسان معاصر در تقابل با دنياي پيرامون کرده است؛ دنيايي که گويا پيش از هر انسان اوست که تمايلاتش را بر انسان ناآگاه تحميل مي کند؛ انساني که به داشته ها و نداشته هاش اشراف ندارد و همواره بر اين ناآگاهي بنيان خود را بنا مي کند تا در اين شکل گيري روزي به ويرانه اي در خودفرورفته و خاموش بدل شود.
    اين نمايش در چهار اپيزود با زاويه هايي مختلف به هويت انسان در زندگي مي پردازد. در اپيزود اول سربازان آلماني براي اعدام يک نفر به واسطه اينکه نقطه ايستادن اسير بعد از اصابت گلوله و پاشيدن خون به عکس پيشوا مناسب نيست، در سر سپردگي بي واسطه و جنون قدرت خود را با بلاهت براي اثبات وفاداري در مقابل گلوله قرار مي دهند و سر آخر سرجوخه نيز به دست مرد اسير براي ايجاد نقطه مناسب براي اعدام کشته مي شود. در اپيزود دوم زني شاعر با خواندن شعرش به مردي سانسور چي بر مي خورد که او را در وهله اول تشويق و بعد شعرش را تا آنجا که هويت و آزادي او را حتي از نوع نگرش دروني به زندگي تصاحب مي کند و با تهي شدن شعر از معني، زن را نيز به واسطه شعار آرامش از آرامش و آزادي تهي مي کند و در اپيزود سوم با مرد و زني روبه رو هستيم که در بازاري مدرن آنچه را از پس انداز و رنج ساليان دارند، خرج خرده وسايلي مي کنند که جامعه سرمايه داري برايشان انتخاب مي کند و خود در اين ميان چون برده اي در آخر يوغ اقساط بلندمدتي را بر گردن مي نهند که خود نيز به آن آگاهند.
    در اپيزود چهارم با فضايي مدرن تر و پيشرو روبه رو هستيم. کارمندان شرکت سازنده دوربين هاي مدار بسته با صندلي اي روبه رو مي شوند که مدير کارخانه برايشان فراهم آورده است و قادر به محوکردن خاطرات بد از ذهن انسان است و بعد از امتحان همه کارمندان، کارمند آخر که خود تمايلي به انجام اين کار ندارد و همه را به نوعي در انجام اين کار سرزنش مي کند، در غيبت بقيه دست به امتحان زده و دستگاه بر هم ريخته قاطي مي کند و او را از هويت بشري و انديشه هايي که هزاران سال بشر را به اين نقطه رسانده است تهي مي کند؛ خاطرات بدي که همواره قسمت تاثير گذار زندگي هر انسان است و ما در زندگي بي واسطه دچار مشکلاتي مي شويم که در پس بدي خود منجر به آگاهي يا کشف و گاها پيشرفت مي شوند و گذشته را به پلي براي آينده تبديل مي کنند.
    همان طور که پيداست، در هر چهار اپيزود نويسنده سعي در پرداختن به موضوعات انسان محور و سعي در برقراري رابطه اي همسو با اين انديشه در چهار اپيزود را دارد؛ موضوعاتي که انسان در طول تاريخ و دوران معاصر کنوني در آن خودمحورانه دست به خلق و کشف زده، اما همواره اين کشف و خلق، انسان را از آزادگي و زيستن براي زنده بودن در چارچوب قانون و قاعده هاي خودخواسته به اسارت کشيده است. هرچند انسان در وهله اول خود مسئول امور خويش است، اما همواره جامعه براي فرد نبوده و اين رويکرد از آنجا مي آيد که انسان پيش از خردورزي و آگاهي در شبکه درهم تنيده قانون ها و روابط اجتماعي تحميل شده به حبس کشيده شده است. با وجود اينکه نمايش «زير صفر» در رسيدن به لايه هاي جامعه شناختي و زيستي انسان در قبال خود و جامعه خيلي عميق نشده است، اما با توجه به رويکرد انديشه ورزانه خود، مخاطب را با احترام مورد خطاب قرار داده و سعي در ايجاد سوال براي ايجاد فضاي مثبت و مفيد دارد، از اين رو و از اين منظر از بسياري از تئاترهاي امروز موفق تر عمل کرده است.
    سرماي حاصل از ناآگاهي و خودخواهي / درباره نمايش «زير صفر»، نوشته و کار عليرضا سيد
    


 روزنامه شرق، شماره 3149 به تاريخ 26/2/97، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 33 بار
    



آثار ديگري از "ابراهيم طلعتي نژاد"

  يوسف روزگار سپري شده / نقدي بر نمايش خنكاي ختم خاطره، به نويسندگي حميدرضا آذرنگ و كار گرداني حامد ادواي
ابراهيم طلعتي نژاد، شرق 13/3/97
مشاهده متن    
  از سر تنبلي يا بي حركت
ابراهيم طلعتي نژاد، شرق 5/3/97
مشاهده متن    
  روموليت و ارواح بي عرضه / درباره نمايشي از مصطفي كوشكي و هستي حسيني
ابراهيم طلعتي نژاد، شرق 9/2/97
مشاهده متن    
  حركت هاي تازه / نگاهي به نمايش مجلس قرباني سنمار، نوشته بهرام بيضايي، به كارگرداني شيما جوادپور
ابراهيم طلعتي نژاد، شرق 5/2/97
مشاهده متن    
  مرثيه اي ناتمام / درباره «مرثيه اي براي يك دختر»، به نويسندگي، طراحي و كارگرداني مازيار شهزاد دولتشاهي
ابراهيم طلعتي نژاد، شرق 2/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه نبض اقتصاد
متن مطالب شماره 46، آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است