آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۸۱
فن آوری
۸
آن سوی خبر

از سوی ترامپ تحریم کمپانی ZTE لغو شد

رئیس جمهوری امریکا به وزارت بازرگانی امریکا دستور داد تا ممنوعیت صادرات به کمپانی چینی ZTE را که در راستای اعمال تحریم ها اجرا شده است لغو کند.به گزارش«ایران»، دونالد ترامپ از وزارت بازرگانی امریکا خواست به این شرکت مخابراتی چینی برای بازگشت به تجارت کمک کند تا به این ترتیب بحران در این شرکت به پایان برسد. ترامپ که درخصوص مسائل فناوری و تجاری با پکن، مواضع سرسختانه ای دارد، در توئیتی اعلام کرد که وی و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین با یکدیگر برای بازگرداندن سریع ZTE به کسب و کار همکاری می کنند چرا که مشاغل زیادی در چین از دست رفته اند. به همین دلیل هم به وزارت بازرگانی دستور داده شده است تا این مساله را حل کند.

با این حال از توئیت ترامپ مشخص نیست وی چه برنامه ای دارد. البته یکی از مقامات کاخ سفید به پولیتیکو گفت: ترامپ انتظار دارد ویلبر راس، وزیر بازرگانی با نظر شخصی خود اقدامات رگولاتوری درخصوص ZTE را حل کند.

ممنوعیت وزارت بازرگانی برای فروش کالاهای صادرکنندگان امریکایی به ZTE در جریان سفر اخیر هیات بازرگانی امریکا به پکن مورد بحث قرار گرفته بود. چین از دونالد ترامپ درخواست کرده از تهدید وضع تعرفه برای واردات چینی دست کشیده و طی بازبینی های امنیتی امریکا، با سرمایه گذاری های چینی برخورد یکسانی داشته باشد و ممنوعیت فروش به ZTE را مورد بازنگری قرار دهد.اما ماجرای تحریم این کمپانی چه بود؟ چندی پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه تحریم های امریکا سرانجام دامان ZTE، کمپانی بزرگ تولیدکننده موبایل چین را نیز گرفت و این شرکت از هرگونه همکاری با کمپانی های امریکایی منع شده است.شرکت ZTE نیز که بیش از 70 هزار کارمند دارد و برای برخی از بزرگ ترین شرکت های مخابراتی دنیا شبکه یا تجهیزات تامین کرده است، اوایل ماه مه اعلام کرد فعالیت های اصلی خود را در نتیجه فرمان ممنوعیت صادراتی وزارت بازرگانی امریکا متوقف کرده است.

گفتنی است که در قالب این تحریم، کمپانی ZTE امکان استفاده از چیپ های تولیدی برندهایی چون کوالکوم وDolby را نیز از دست داد و حتی دیگر نمی توانست از سیستم عامل اندروید روی محصولات خود استفاده کند.