آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۹
فرهنگ و هنر
۳۲
عکس روز

توصیف مسجد جامعی از درختان لاغر حسین محجوبی

جشن تولد هشتاد و هشت سالگی حسین محجوبی، با حضور این نقاش پیشکسوت و جمع کثیری از هنرمندان در گالری گویا برگزار شد. احمد مسجدجامعی در این مراسم که روز دوشنبه برپا شد با اشاره به درختان آثار حسین محجوبی بیان کرد: درختان محجوبی هر روز خالی تر و لاغرتر می شوند که شاید روایت زمانه ما باشد، روایت تهرانی باشد که زمانی در آن مریض ها زود خوب می شدند.

این درختان می توانند روایت تهران آسیب دیده امروز باشند. مسجدجامعی با بیان اینکه کار محجوبی در طراحی و ساخت پارک ساعی کم مطرح شده است، اظهار کرد: عکس های پارک ساعی نخستین و شاید خاطره انگیزترین تصاویر از این منطقه را در منزل او دیدم. محجوبی نه تنها زمانی که در گیلان بوده با درخت مانوس بود، بلکه در تهران هم با درختان مانوس است و هم مثل یک درخت پربار و پرطراوت است. حبیب درخشانی نقاش پیشکسوت نیز درباره آثار حسین محجوبی گفت: آثار حسین محجوبی علاوه بر الهام گرفتن از اشعار و طبیعت، واجد تفکری است که در ظاهر ممکن است به ذهن نیاید؛ اما تفکری کل نگر در تمامی کارهایش نمود دارد. وی افزود: شادی بی حدی در میان اسب ها و درختان آثار استاد محجوبی وجود دارد که فضای موسیقایی به ذهن می آورد.

درخشانی در پایان عنوان کرد: رنگ ها در آثار این هنرمند همچون نورافشانی برای مخاطبان است و خوانش و تفسیر جدیدی از طبیعت ارائه داده است که در هیچ اثر دیگری دیده نمی شود. توجه او به اسطوره ها و معماری ایرانی از دیگر ویژگی های آثار حسین محجوبی است که در آثار کمتر هنرمندی دیده می شود. در ادامه این مراسم کیوان ساکت نوازنده کشورمان دقایقی را به نواختن و دکلمه قطعه شعری پرداخت. در پایان مراسم بزرگداشت، کیک 88 سالگی حسین محجوبی به دست او او و خانواده اش بریده و همچنین از کتاب حسین محجوبی برگزیده آثار از مجموعه شخصی رونمایی شد. نمایشگاه آثار حسین محجوبی تا پنج شنبه 27 اردیبهشت ماه در گالری گویا برپاست و علاقه مندان می توانند برای بازدید به آدرس خیابان کریم خان، روبه روی ایرانشهر شمالی، پلاک 91 مراجعه کنند.