آرشیو چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۹
خودرو
۱۶
نگاه ویژه

نسخه جهانی ثبات قیمتی خودرو

دنیای اقتصاد: افزایش قیمت خودرو در ایران چه بحق و چه ناحق اتفاقی است که هر سال از سوی خودروسازان اتفاق می افتد. هر چند بسیاری از مصرف کنندگان با توجه به وضعیت کیفی برخی خودروها، ظرفیت قیمتی آنها را تکمیل شده می خوانند و معتقدند قیمت های کنونی با کیفیت همخوانی ندارد. با این حال خودروسازان همراه با وضعیت ناپایدار اقتصادی کشور مجبور به افزایش درصدی به قیمت ها هستند. آنچه تولیدکنندگان را مجبور به تغییر قیمت ها می کند نرخ تورم، افزایش مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و در نهایت نیز افزایش دستمزدها و وضعیت نامناسب کسب و کار است.

به این ترتیب به نظر می رسد که خودروساز نیز برای گردش چرخ تولیدی خود مجبور به تحمیل هزینه های تولید به بخش تقاضا است. حال این سوال مطرح می شود که مشتریان خودروهای داخلی در شرایط انحصاری بازار خودرو که حق انتخاب زیادی نیز ندارند تا کجا باید شاهد افزایش قیمت خودروهایی باشند که در کیفیت حرفی برای گفتن ندارند؟

بر این اساس آنچه مشخص است خودروسازان کشورمان در نبود بهره وری، برای تامین هزینه بنگاه تولیدی خود تنها به افزایش قیمت تکیه کرده اند و مسیر دیگری جز این نمی شناسند حال آنکه خودروسازان مطرح به دلیل رقابت فشرده ای که هم اکنون در بازارهای جهانی خودرو رخ داده، برای ادامه فعالیت چاره ای جز ثبات یا کاهش قیمت ندارند؛ اما این امر چگونه محقق خواهد شد؟ آنچه مشخص است این شرکت ها تنها مشتریان را تامین کننده هزینه بنگاه های خود نمی دانند، بلکه با تکیه بر بهره وری، تحقیق و توسعه و نوآوری، قیمت محصولات خود را کاهش می دهند. اما این نسخه چرا در خودروسازی های کشورمان قابلیت اجرایی ندارد؟ در این زمینه برخی ساختار دولتی خودروسازان و برخی دیگر عدم ارتقای تکنولوژیک محصولات تولیدی را مانع از رشد بهره وری در این شرکت ها می خوانند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این مورد عنوان می کند در صورت تحولات تکنولوژی علاوه بر اینکه کارآیی در این صنعت رشد قابل توجهی خواهد داشت، عوامل تولید مازاد نیز کاهش و بهای تمام شده تولید هر دستگاه نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد به این ترتیب بهره وری نیز افزایش می یابد.