آرشیو چهار‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۷
صفحه آخر
۲۰

نشانه های کمبود ویتامین E

ممانعت از تخریب سلول ها با عملکرد به موقع در سیستم ایمنی بدن در کنار داشتن پوست و چشم سالم بخشی از دانش ما نسبت به ویتامین E است.

به گزارش خبرآنلاین، این ویتامین محلول در چربی است که قبل از وارد شدن به جریان خون در کبد ذخیره می شود و کمبود آن هرچند کمتر گزارش شده، اما ثابت شده است که اغلب کودکان نارس ویتامینE کمتری داشته اند.

ویتامین E هشت فرم شیمیایی دارد که دکتر با گرفتن آزمایش خون و آگاهی نسبت به زیادبودن alpha-tocopherol متوجه کمبود ویتامینE در بدن می شود. اندازه نرمال آن بین 5/5 تا 17 میلی گرم در لیتر است و اگر فرد بالغی کمتر از 4 میلی گرم داشته باشد، پزشک برای وی دارو تجویز می کند.

علائم اصلی کمبود ویتامین E در بدن عبارتند از:

ضعف عضلانی: وجود ویتامین Eبرای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های اصلی بدن تعریف شده که کمبود آن باعث «استرس اکسیداتیو»، تولید اثر سمی و آسیب به ساختارهای درون سلولی می شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه ها به انسان دست می دهد.

ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامینE باعث ایجاد نورون های خاصی به نام Purkinje شده و روند سیگنال رسانی به سیستم عصبی را مختل می کند.

خستگی و سوزن سوزن شدن بدن: آسیب دیدن فیبرهای عصبی مانع از انتقال سیگنال به درستی شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می شود.

کاهش وضوح دید: کمبود ویتامین E باعث ضعیف شدن گیرنده های نور در شبکیه شده و سلول های چشم تضعیف می شوند. این پدیده می تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.

اختلال در سیستم ایمنی بدن: برخی تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین E می تواند مانع فعالیت سلول های ایمنی بدن شود که این امر در بزرگ سالان خطرآفرین می شود.