آرشیو چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۷
سیاسی
۲

موضع غیرمنتظره روس ها یک روز پس از مذاکره با ظریف

معاون وزیر خارجه روسیه دیروز تاکید کرد: حفظ توافق هسته ای ایران (برجام) بدون این که تهران امتیازات جدیدی واگذار کند، غیرممکن خواهد بود.

به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف که یک روز پس از مذاکرات محمدجواد ظریف با مقامات روسیه در مسکو صحبت می کرد افزود: وزارت خارجه روسیه معتقد است که آمریکا در تصمیم خود برای وضع مجدد تحریم های یکجانبه علیه ایران تجدید نظر نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، ریابکوف افزود: «اتحادیه اروپا به حفظ همکاری ها با ایران با وجود تحریم ها مصمم است. آنها تجربه مشابه دارند».

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر این که بدون آمریکا نیز می توان این توافق هسته ای را حفظ کرد ادامه داد: «خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران باعث افزایش تنش های نظامی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد شد». وی افزود: «طرفین امضاکننده برجام باید درباره اشکال و پارامترهای کار بدون توافق با آمریکا تصمیم گیری کنند... می توان از تجارت های مختلف در تعامل با ایران در قبال تحریم های برون مرزی آمریکا حفاظت کرد... اتحادیه اروپا، چین و روسیه می توانند خطرات ناشی از تحریم های ضد ایرانی را کاهش دهند و در حال حاضر چنین اقداماتی در حال انجام است». معاون وزیر خارجه روسیه علاوه بر این گفت: «مسکو شدیدا به برجام پایبند است و به تعهدات خود ذیل این توافق عمل خواهد کرد... روسیه برای اجرای جامع برجام مادامی که تمامی طرفین آن به این توافق پایبند باشند، آمادگی دارد... ما خواستار شفاف سازی مکانیسم اجرای برجام بدون آمریکا هستیم». دیپلمات ارشد روسیه همچنین تاکید کرد: «اگر تلاش ها برای حفظ برجام نتیجه بخش نباشد سالگرد برجام در ماه جولای آخرین سالگرد آن خواهد بود.» این دیپلمات روس ادامه داد: «مسکو فرضیات آمریکا مبنی بر این که ایران باید از منابع درآمدی خود محروم شود را قاطعانه رد می کند».

برنامه موشکی ایران، قانونی است

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد: «برنامه موشکی ایران یک اقدام قانونی برای تضمین امنیت ملی این کشور است و تمام درخواست ها در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرسازنده است». این دیپلمات روس معتقد است که اصلاح برجام و گنجاندن برخی سیاست های منطقه ای ایران و همچنین برنامه موشکی این کشور در متن توافق، امکان پذیر نیست.