آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۰
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

داستان روسیه و پوتین

دوره جدید ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین اخیرا آغاز شده و اکنون تحلیلگران در حال بررسی مسیر حرکت او در شش سال آینده هستند. پوتین در انتخابات ریاست جمهوری پیروزی قاطعی به دست آورد و اکثر مردم معتقدند او روسیه را نجات داده و از سلطه غرب خارج کرده است.

اما روسیه نیز مانند هر کشور دیگر با تهدیدهایی مواجه است. تحریم های غرب که اخیرا بر شدت آن افزوده شده، فساد مالی و سیاسی، محدودیت فعالیت بخش خصوصی، وابستگی به درآمدهای نفتی، تمایل شدید پوتین به حفظ وضع موجود و مخالفت با تغییر، ضعف نهادهای دموکراتیک و تمایل محدود سرمایه گذاران خارجی به حضور در روسیه برخی از این تهدیدها هستند. از دید بسیاری از تحلیلگران سیاسی، شش سال آینده برای رئیس جمهوری روسیه بسیار مهم و متفاوت با قبل خواهد بود. وضعیت اقتصادی روسیه به دلیل رونق کلی اقتصاد جهان و نیز افزایش قیمت نفت بهتر شده و در سال های اخیر سطح رفاهی مردم بالا رفته است.

حال وقت آن است که پوتین به وعده های خود عمل کند و از این فرصت بزرگ برای غلبه بر معضلات بزرگ سیاسی و اقتصادی روسیه بهره ببرد. منتقدان او می گویند رشد قیمت نفت و رفاه نسبی مردم که البته فراگیر نیست سبب محبوبیت رئیس جمهوری شده اما این ثبات شکننده است به این معنا که کاهش قیمت نفت یا افزایش فشارهای اقتصادی غرب می تواند به بی ثباتی منجر شود و اکنون زمان رفع نقاط ضعف است.

البته از دید آنها بسیار بعید است ولادیمیر پوتین در سیاست های خود تغییرات بزرگ ایجاد کند. او و طرفدارانش و نیز عده زیادی از مردم روسیه معتقدند دولت در مسیر درست در حرکت است و باید به مقابله با غرب ادامه داد. اما در نظر گرفتن تبعات بلندمدت سیاست های کنونی پوتین ضروری است. در مطالب حاضر به چالش های بزرگ شش سال آینده روسیه و رئیس جمهوری این کشور، تهدیدهایی که متوجه آنها است، لزوم آغاز جدی و سریع اصلاحات در حوزه های مختلف و نیز آنچه پیش بینی می شود در عمل رخ خواهد داد اشاره شده است.