آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۰
غیر قابل اعتماد
۱۴
کتاب طنز

«طنزپردازی به زبان ساده» بررسی شد

نشست نقد و بررسی کتاب تازه منتشرشده «طنزپردازی به زبان ساده» اثر مرحوم محسن سلیمانی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی رحماندوست در این نشست، با تاکید بر اینکه جامعه ما به نگاه طنز و ریزبینانه نیاز دارد، به ویژگی های محسن سلیمانی و آثارش اشاره کرد و گفت: «محسن سلیمانی فرد اخمویی نبود اما در عین حال یواش می خندید و هیچ وقت قهقهه نمی زد. آثار سلیمانی برای مدرسان دانشگاه و همچنین اهل قلم در آموزش داستان نویسی و طنز نویسی بسیار مفید بود. کتاب «اسرار و ابزار طنزنویسی» او سال ها به من کمک کرد تا در زمان تدریس در دانشگاه، کلاس هایی را به طنز اختصاص دهم و در این زمینه از این کتاب به عنوان منبع برای آموزش دانشجویان استفاده های زیادی کردم. تا اینکه کتاب «طنزپردازی به زبان ساده» به دستم رسید و بعد از مطالعه آن دیدم که چقدر ارزشمند است و مرحوم سلیمانی به چه نکات ظریف و مفیدی اشاره کرده است.»

این شاعر و نویسنده ادامه داد: «اصول طنز نویسی و داستان نویسی در آثار سلیمانی بیان شده: در کتاب های او یک شاه کلید به دست نویسنده تازه کار داده می شود که برایش مفید و راه گشاست.»

رحماندوست افزود: «سلیمانی در کتاب «طنزپردازی به زبان ساده» همه مراحل طنزپردازی را نشان داده است. زمانی که این کتاب را خواندم بسیار از آن لذت بردم: چراکه این کتاب فقط آموزش طنزنویسی برای نویسندگان نیست و می تواند راهنمای طنزنویسی برای سایر افراد جامعه نیز باشد. در این کتاب، استندآپ کمدی، حرکات طنز، طنز متقابل دونفر با هم و تمام فنون طنز را می بینیم و به هرکدام از این موضوعات به اندازه کافی پرداخته شده است.»

این نویسنده و شاعر در ادامه بیان کرد: «سلیمانی در این کتاب شوخی نویسی را نیز مطرح کرده و به تفاوت شوخی با طنز اشاره کرده و گفته است طنز به واحدهایی تقسیم می شود و شوخی کوچک ترین واحد طنز است. با دیدن برخی از برنامه های تلویزیونی می بینیم طنزنویسان ما اصول علمی و آکادمیک کار را بلد نیستند، این کتاب می تواند برای آن ها منبع مفیدی باشد. سلیمانی در این کتاب بیان کرده است که طنز نویسی یک هنر است که اول باید فنون آن را آموخت و سپس به دنبال هنرش رفت.» رحماندوست همچنین گفت: «من حتما این کتاب را سر کلاس های دانشگاه تدریس می کنم و مطالعه آن را به دانشجویان توصیه می کنم. امیدوارم انتشارات سروش تلاش کند این کتاب به خوبی توزیع شود و به دست اهلش برسد، به دست تمام کسانی که خسته اند و یا می خواهند خاطرات شان را بنویسند. حداقل فایده ای که این کتاب می تواند برای اهل قلم داشته باشد این است که حتی اگر نخواهند طنز بنویسند می توانند نقد آثار طنز را به خوبی یاد بگیرند.»

مجید بلالی، مدیر انتشارات سروش، نیز در ادامه این نشست گفت: «همیشه در جامعه می گوییم شهیدان زنده اند چرا که آن ها گران قدرترین گوهرشان را در راه دفاع از وطن شان از دست داده اند. نویسندگان هم همیشه زنده اند چون یک نویسنده عزیزترین دارایی اش را که عمر و وقتش است، صرف خلق آثار ماندگاری کرده که سال ها بعد از او جاویدان می ماند.»

وی افزود: «نویسندگان آثارشان را در قالبی عرضه می کنند که برای قرن ها سرمشق بشریت است. البته متاسفانه امروزه کمتر نویسندگانی داریم که کتابی خلق کنند که تا صدسال بعد از عمرشان هم دیگران درباره آن بحث و گفت وگو کنند. امروزه عمق کتاب ها کم شده و نویسندگان جدید، وسواس نویسندگان قدیم را ندارند.»

بلالی در ادامه، به کتاب «طنزپردازی به زبان ساده» اشاره کرد و گفت: «کاری که محسن سلیمانی در این کتاب انجام داده، از جنسی است که تا سال ها نیازی ندارد کسی چیزی به آن اضافه کند و کتاب کاملی در حوزه طنز پردازی است. دلیل اینکه من به این کتاب جذب شدم این است که طنز یکی از نیازهای عمده ما در جامعه است. در کشور ما شادی کم وجود دارد که دلایل متفاوتی دارد. مردم ما نسبتا عصبی و تندمزاج شده اند.»

وی افزود: «طنزگویی یکی از نیازهای جامعه ماست. طنزپردازی از طرفی سبب بالابردن ظرفیت جامعه نیز می شود. طنز شاه کلیدی است که می توان به وسیله آن در هر حوزه ای وارد شد بدون اینکه کسی مانع شود.»

کتاب «طنزپردازی به زبان ساده» (علل خنده و فنون و تمرین هایی برای طنزنویسی) اثر مرحوم محسن سلیمانی را «انتشارات سروش» منتشر و هم زمان با سی ویکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، عرضه کرده است.