آرشیو یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۲
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

سال آینده میلادی عرضه می شود

مایکروسافت سرفیس هاب 2

دنیای اقتصاد: مایکروسافت روز گذشته نسل جدید صفحه نمایش بزرگ مخصوص اتاق کنفرانس را با نام Surface Hub 2 رونمایی کرد. مدل قبلی سرفیس هاب در سال 2016 تولید شد که یک مدل 55 اینچی با رزولوشن 1080p و یک مدل4K با اندازه 84 اینچی بود.

حالا نسخه جدید یعنی سرفیس هاب 2 یک صفحه نمایش 5/ 50 اینچی با رزولوشن بالاتر از 4K، نسبت تصویری 3:2 و نوار حاشیه بسیار باریک است. انتخاب این نسبت تصویری به این دستگاه امکان چرخیدن به حالت عمودی هم می دهد؛ چیزی که مایکروسافت هم روی آن به عنوان یک قابلیت تاکید دارد. چرخش صفحه نمایش از حالت عمودی به افقی ایده هوشمندانه ای است که مایکروسافت آن را از سرفیس بوک قرض کرده است. مایکروسافت اطلاعات بیشتری در مورد سرفیس هاب 2 نداده است حتی زمان عرضه یا قیمت دقیق آن را نگفته، اما گفته شده که این محصول در سال 2019 ارائه خواهد شد. به نوعی مایکروسافت فقط خواسته بگوید این محصول رابرای حدود یک سال دیگر مد نظر داشته باشید. علاوه بر سخت افزار عالی این محصول از نظر نرم افزاری نیز ویژگی های خاصی دارد از جمله اینکه چند کاربر می توانند با آن تعامل داشته باشند و با اثر انگشت وارد سیستم شوند بسیاری از نرم افزارهای آن با نرم افزار Microsoft Team منطبق شده و داشتن میکروفن و دوربین 4K به کاربر اجازه می دهد در اندازه بزرگ با تماس ویدئویی با همکارانش روی پروژه های مشترک کار کند.

سرفیس هاب 2 بر اساس ویژگی هایی چون سبکی و قابلیت حمل و نقل و استفاده چند کاربره دیزاین شده است. هرچند مایکروسافت حتی وزن دقیق این محصول را هم هنوز فاش نکرده است. مایکروسافت همچنین روی پایه های مخصوص نصب محصول روی دیوار یا نصب 4 دستگاه از آن کنار هم کار کرده است. ویدئویی که مایکروسافت از کارکردن با این محصول تولید کرده نشان می دهد که تصویر دفاتر کاری در آینده چگونه خواهد بود. قیمت این محصول اعلام نشده هرچند نمونه رقیب این دستگاه که گوگل با عنوان وایت برد دیجیتالی تهیه کرده 5هزار دلار قیمت دارد.

دسته جدید ایکس باکس ویژه معلولان

آی تی ایران: بازی های ویدئویی یکی از مهم ترین سرگرمی ها در بین میلیون ها نفر در سراسر دنیا محسوب می شوند. بازی های کامپیوتری به خاطر تعاملی که در آنها وجود دارد با بسیاری از دیگر سرگرمی ها مانند کتابخوانی و تماشای فیلم تفاوت داشته و در دسته جداگانه ای از سرگرمی ها قرار می گیرند. حال به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که بازی های ویدئویی در بین مردم سراسر دنیا دارند، مایکروسافت دسته جدیدی را برای افراد معلول و ناتوان که توانایی استفاده از دسته های معمولی ایکس باکس را ندارند معرفی کرده است. این دیوایس که «دستگیره انطباق پذیر» (Adaptive Controller) نام دارد با اتصال به یکسری دیوایس های ثانویه قادر است به افراد با معلولیت های متفاوت امکان بازی کردن روی ویندوز یا کنسول ایکس باکس را بدهد. این دستگاه تنها برای یک نوع معلولیت طراحی نشده، بلکه قادر است انواع معلولیت های مختلف را پشتیبانی کند.

بر خلاف ظاهر ساده این دستگیره، کارآیی های این دیوایس بسیار بالا و متنوع است. در قسمت بالایی این دسته مستطیلی شکل دو دکمه مشکی دایره ای شکل بزرگ دیده می شود که آنها را می توان برای اجرای هر دستوری در طول بازی به طور دلخواه تنظیم کرد. از آنجایی که ویندوز 10 یا ایکس باکس این دسته را به عنوان یک دستگیره استاندارد شناسایی می کند، بنابراین استفاده از آن برای تمامی بازی ها ممکن است. در پشت این دسته هم 19 جک 5/ 3 میلی متری قرار دارد که امکان اتصال هر وسیله ای را به شما می دهند. هر یک از این پورت ها امکان بهره مندی از یکی از ویژگی های دسته های عادی ایکس باکس را به شما خواهد داد. برای مثال می توانید از پدال گاز و ترمز از طریق اتصال جک 5/ 3 میلی متری به این دسته استفاده کرده یا از آنها برای فعال سازی دکمه های کوچک مانند R1 و R2 استفاده کنید. نکته جالب اینکه فرد معلول می تواند برای هر بازی تنظیمات دسته را به صورت جداگانه در پروفایل خود ذخیره کند. این دستگیره انطباق پذیر مایکروسافت قرار است با قیمت 99/ 99 دلار و اواخر امسال به بازار بیاید. قیمت مناسب این دسته هم یکی از ویژگی های قابل توجه و خوشحال کننده محسوب می شود که این امکان را به موسسات خیریه مانند AbleGamers خواهد داد که طبق رسم همیشگی خود به افراد معلول دسته های بازی هدیه بدهند.

گوگل هدست مستقل واقعیت افزوده می سازد

مهر: شرکت گوگل در حال تولید هدست واقعیت افزوده جدید و مستقلی با استفاده از تراشه های تازه شرکت کوالکوم است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، این هدست با همکاری شرکت تایوانی کوانتا ساخته می شود که از جمله تولیدکنندگان مشهور رایانه است. اگر چه این طرح هنوز در مراحل اولیه خود است، اما اخبار آن از طریق منابع نزدیک به گوگل به رسانه ها درز کرده است. گفته می شود هدست یادشده شباهت هایی با هدست هولولنز مایکروسافت دارد که نمونه اولیه آن در سال 2016 عرضه شد و کارکردهای مختلفی در حوزه های آموزشی، صنعتی و حرفه ای دارد. استفاده از این هدست بدون نیاز به رایانه یا هرگونه وسیله الکترونیک جانبی انجام می شود. در این هدست از چند دوربین و میکروفن هم استفاده شده و فعلا نام Google A65 برای آن انتخاب شده است.

تراشه مورد استفاده در این هدست که در هولولنز مایکروسافت هم مورد استفاده قرار گرفته، تراشه چهار هسته ای QSC603 کوالکوم بوده که بر مبنای معماری ARM طراحی شده است. گوگل پیش از این تجربه ناکام طراحی یک هدست واقعیت افزوده اختصاصی به نام گوگل گلاس را داشته است که در سال 2013 عرضه شد، اما به علت ضعف های مختلف با انتقادهای گسترده ای مواجه و تولید آن متوقف شد.