آرشیو پنج‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۶
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

ونزوئلا پس از انتخابات

احسان آذری نیا

نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ابتدای هفته جاری به پیروزی رسید و حداقل برای شش سال دیگر در ونزوئلا حکمرانی خواهد کرد. از پیش درباره نتیجه این انتخابات اطمینان وجود داشت زیرا دولت مخالفان را سرکوب کرده و از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده می کند.

در این میان روند وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی ونزوئلا ادامه دارد و به نظر می رسد حزب سوسیالیست و شخص مادورو تمایلی به تغییر این وضعیت ندارند زیرا ایجاد تغییر مستلزم کاهش سلطه آنها بر اقتصاد و باز شدن فضای سیاسی است.

وضعیت اقتصادی در ونزوئلا از سال های پایانی دوره ریاست جمهوری هوگو چاوز آغاز شد اما در آن سال ها قیمت بالای نفت سبب می شد نقایص اقتصادی نمود پیدا نکند و مردم مشکلات را احساس نکنند. از سال 2014 که قیمت نفت به شدت کاهش یافت، عملا بحران در اقتصاد ونزوئلا که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است آشکار شد. سال گذشته میلادی قیمت نفت اندکی بالا رفت و این روند امسال نیز ادامه پیدا کرده، اما میزان صادرات نفت ونزوئلا به شدت کاهش یافته و درآمدهای نفتی پایین آمده است. موضوع بعدی این است که دولت باید بخشی از درآمدهای خود را صرف بازپرداخت بدهی های خارجی کند در نتیجه پول کافی برای واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی باقی نمی ماند.

درآمد نفتی ونزوئلا در دوره رونق بازار نفت بیش از 750 میلیارد دلار بود اما از این درآمد برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی استفاده نشد و در واقع کسی نمی داند این میزان درآمد صرف چه اموری شد. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند بخشی بزرگ از این پول به دلیل فساد مالی از میان رفته است. با توجه به این واقعیت که مادورو و حزب سوسیالیست تمایلی به تغییر رویه ندارد، پیش بینی می شود شرایط اقتصادی در ونزوئلا همچنان بدتر شود اما این روند نمی تواند برای همیشه ادامه پیدا کند. احتمال آنکه در 12 ماه آینده تغییراتی بزرگ در ساختار سیاسی ونزوئلا ایجاد شود و مخالفان به قدرت برسند زیاد است.