آرشیو یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۸
مسکن و عمران
۷

حوزه بدون متولی در شهرداری

دنیای اقتصاد: شهردار تهران یکی از اولین بازدیدهای خود را «گشت زنی شبانه در محلات فرسوده پایتخت» انتخاب کرده این در حالی است که سکان هدایت سیاست گذاری این حوزه حساس در شهرداری تهران هنوز به کسی واگذار نشده است.

محمدعلی افشانی جمعه شب در بازدیدی که گفته می شود به صورت سرزده از محلات فرسوده منطقه 15 انجام شد، عنوان کرده که تا پایان دوره کاری مدیریت شهری کنونی، بافت فرسوده پایتخت با تحولات قابل ملاحظه ای مواجه خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بافت فرسوده شهر تهران با وسعت 3 هزار و 268 هکتار که تقریبا نیمی از مناطق شهر تهران را در برگرفته، یکی از مهم ترین معضلات شهر تهران به لحاظ تراکم ساختمانی، تراکم جمعیتی، تجمع آسیب های اجتماعی و حد پایین میزان مقاومت در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله است. این ویژگی ها سبب شده تا طی چند سال اخیر تسریع روند نوسازی محلات فرسوده و قدیمی شهر به یکی از دغدغه های مسوولان و مدیران شهری بدل شود. اگرچه محدوده بافت فرسوده برای بازار مسکن، دولت و مدیریت شهری از اولویت های اصلی محسوب می شود اما هدایت کشتی بافت فرسوده طی یک ماه و نیم اخیر از سوی شهرداری رها شده است.

سکان هدایت حوزه سیاست گذاری بافت فرسوده و لایه مدیریتی بالاتر از آن در شهرداری تهران در 22 اردیبهشت سال جاری همزمان با پذیرش استعفای محمدعلی نجفی شهردار شانزدهم، رها شد. رضا میرصادقی، مدیرعامل سازمان نوسازی و مهدی حجت معاونت شهرسازی و معماری دو مدیر شهرداری تهران بودند که بلافاصله بعد از پذیرش استعفای محمدعلی نجفی از سوی شورای شهر، از سمت خود کناره گیری کردند.طی یک هفته گذشته نیز که محمدعلی افشانی رسما به عنوان شهردار هفدهم بر کرسی ساختمان بهشت تکیه زده است، هنوز تصمیمی مبنی بر تعیین سکان دار این حوزه نگرفته است. این در حالی است که افشانی اعلام کرده بافت های فرسوده تهران از لحاظ اجتماعی و رفاهی با مشکل روبه رو هستند که باید با تلاش گسترده جمعی و مداخله همه دستگاه هایی که به لحاظ قانونی وظیفه ای در این باره دارند، به این مساله ورود کنیم.