آرشیو یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۸
اقتصاد
۱۰

نقش بانک مرکزی

دکتر یونس نادمی ( استادیار دانشگاه آیت الله بروجردی)

1- کنترل حجم پول که در دست بانک مرکزی است از اصلی ترین عواملی است که می تواند در کنترل تورم موثر باشد. در حالی که برای کوتاه مدت نمی توان بر تاثیر اعمال این سیاست امیدوار بود اما در بلندمدت این میزان چاپ پول است که اقتصاد کشور را به واسطه افزایش درقیمت ها متلاطم می کند.

2- وابستگی بالای بودجه دولت به درآمدهای نفتی موجب شده است هر زمان که درآمدهای ارزی ما با افزایش قیمت نفت افزایش یابد، به سبب انتشار پول از سوی بانک مرکزی برای تبدیل دلارهای نفتی به دلار، حجم پول افزایش یابد. همچنین در زمان کاهش در قیمت نفت، استقراض دولت از بانک مرکزی برای پوشش هزینه ای خود مجددا چاپ پول و افزایش حجم آن را به دنبال دارد که منجر به تورم خواهد شد.

3 - نرخ ذخیره قانونی نیز می تواند از ابزارهای در دست دولت باشد ولی باتوجه به شرایط کنونی کشور نمی توان به تاثیرگذاری آن امیدوار بود و ممکن است بیشتر از کنترل تورم، افزایش در سردرگمی را به دنبال داشته باشد.

4 - در شرایط کنونی آثار روانی ناشی از اضطراب و تشویش های مربوط به بازگشت تحریم ها ازجمله عواملی است که نقش تعیین کننده ای در بالا رفتن تورم داشته است. آثار این موج روانی را می توان در بازار ارز و بالا رفتن قیمت آن در بازارهای غیررسمی دید. رشد قیمت ارز موجب شده است برخی صنایعی که وابسته به ارز هستند به سبب بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهای خود قیمت را بالا ببرند و به نوعی در افزایش سیر رشد قیمت موثر باشند.