آرشیو یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۱۵۸
روزنامه فردا
۱۶
میدون و سوفیا

مانیفست بابای سوفیا

پوریا عالمی

بابای سوفیا که حاضر نیست سوفیا را به من بدهد، موارد زیر را برشمرد که خیال همه را راحت کرد:

- ما تنها کشوری در دنیا هستیم که مسئولیت فیلترینگ شبکه های اجتماعی با مسئولان است، اما همان مسئولان در شبکه های اجتماعی اکانت رسمی دارند و اعتراضشان را به فیلترینگ شبکه های اجتماعی اعلام می کنند.

- ما تنها مردمی در دنیا هستیم که تا وقتی در کشورمان هستیم، می گوییم باقی مردم دنیا عشق وحال می کنند. وقتی مهاجرت می کنیم، می گوییم ما تا برنگردیم ایران نمی توانیم عشق وحال کنیم.

- ما تنها مردم دنیا هستیم که معتقدیم از این بدتر نمی شود، اما برای از این بهترشدن هیچ کاری نمی کنیم و منتظریم یکی دیگر بیاید زحمت کارها را بکشد.

- ما تنها مردم دنیا هستیم که معتقدیم همه دزد شده اند، درحالی که خودمان اسم کاری را که می کنیم دزدی نمی گذاریم و بهش می گوییم رانت، شایسته سالاری، امتیاز ویژه و....

- مسئولان ما تنها مسئولان دنیا هستند که بی مسئولیت هستند و نهایتا دوتا توییت می کنند.

- روشنفکران ما تنها روشنفکران دنیا هستند که معتقدند مسئولیت کارهایی که مسئولان می کنند با مردم است، چون مردم مسئول مسئول شدن مسئولان هستند.

- مردم ما تنها مردم دنیا هستند که مسئولیت کارها نه با مسئولان مملکت و نه با روشنفکران مملکت است. آنها معتقدند همه چیز را در جهان انگلیسی ها می آورند و همه چیز را آمریکایی ها می برند.

- مردم ما تنها مردم دنیا هستند که از آب مصرفی کشور 10 درصد مصرف می کنند، اما مسئولیت 90 درصد آبی که در صنعت و کشاورزی هدر می شود با آنهاست.

- مردم ایران قبل از اختراع تلگرام، در غار زندگی می کرده اند.

- مردم ایران روزنامه نمی خوانند، اما معتقدند روزنامه ها هیچی نمی نویسند.

- مردم ما کتاب نمی خوانند، اما معتقدند کتاب ها سانسور می شوند.

- هر ایرانی وطن دوستی می تواند برای رشد کشورش هیچ کاری نکند و نهایتا توی اینترنت دوتا لایک کند، اما گردنبند فروهر به گردن بیندازد و بگوید ایرانی نیستی اگر لایک نکنی.