آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۳
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

بورس در فصل مجامع

هدیه لطفی

بازار سرمایه طی روزها و هفته های اخیر تحت تاثیر جریان سنگین اطلاعات شرکت ها و فصل مجامع قرار دارد. در حالی بازار سهام ماه گذشته را با نگرانی ها و ابهاماتی درخصوص آینده برجام و همچنین نوسانات ارزی و به دنبال آن سیاست تک نرخی شدن ارز سپری کرد که به نظر می رسد سایه این مسائل در روزهای اخیر کمرنگ شده است. حال فعالان بازار با برطرف شدن نسبی ریسک های مزبور به استقبال فصل مجامع رفته اند. مجامعی که هر ساله بعد از پایان یافتن سال مالی شرکت‎ها، در چنین روزهایی با تب و تاب آغاز می شود.

اما سوال اینجاست که کیفیت برگزاری مجامع در سال جاری، ابهامات و چالش های مجامع و انتظار برای تقسیم سود نقدی در گروه های مطرح بازار به چه صورت است؟ به عبارت دیگر امسال چه صنایعی مجامع خوبی را برگزار می کنند.

فعالان بازار معتقدند مهم ترین چالش های مجامع کنونی بر محور تغییرات نرخ ارز و وضعیت برجام و اثر آن بر شرکت ها و سودآوری آنها قرار دارد. در این راستا برخی صنایع به دلیل آثار تغییر نرخ ارز و نیز تغییر در روابط خارجی بر وضعیت مالی از جمله فروش محصولات شرکت، با مجامع پرحاشیه ای همراه خواهند بود. انتظار می رود مجامع امسال در بخش برنامه های آتی و چشم انداز پیش رو، روندی محافظه کارانه داشته باشند. در نتیجه فشار سهامداران برای تقسیم سود بیشتر به دلیل افزایش ابهام نسبت به آینده محتمل خواهد بود.

طبق نظر کارشناسان در این راستا صنایعی از قبیل فلزات اساسی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و مخابرات می توانند مجامع خوب با درصد تقسیم سود بالایی داشته باشند. این در حالی است که در گروه خودرویی با توجه به زیان انباشته بالا در اکثر نمادها، امکان پرداخت سود نقدی وجود ندارد و به تبع سهامداران آن با مجامع پرحاشیه ای مواجه خواهند شد. در مجامع گروه غذایی نیز همانند سال های گذشته باید تقسیم سودهای 50 تا 70درصدی را متصور بود.

اما در این میان، یکی دیگر از دغدغه های سهامداران پرداخت به موقع سودهای تقسیمی در مجامع است. امید است با رفع مشکلات ساختاری و نرم افزاری شاهد رفع مشکلات مربوط به دریافت سود مجامع به خصوص توسط سهامداران خرد باشیم.