آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۵
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

بلندگوهای هوشمند لنوو هم از راه رسیدند

آی تی ایران: بلندگوی هوشمند Smart Display تلفیقی از اندروید، محصولات Google Home و دستیار هوشمند گوگل ارائه می دهد. بلندگوهای هوشمند یکی از پررونق ترین بخش های بازار دیجیتال امروزی است که رشد و توسعه فراوانی نیز دارد. اما قبل از اینکه آمازون نبض این بازار را در اختیار خود بگیرد، شرکت های بزرگ، ایده های خلاقانه ای در این زمینه در سر داشتند مانند بلندگوهای هوشمند مجهز به صفحه نمایش.

گوگل نیز با شراکت لنوو دو محصول در این حوزه تولید کرده، بلندگوهای هوشمندی که Smart Display نام دارند که اولی در نمایشگاه CES 2018 و دومی ماه گذشته در کنفرانس I/ O معرفی شدند. حالا اولین بلندگو، اسمارت دیسپلی 8 و 10 اینچی لنوو Lenovo Smart Display برای پیش فروش عرضه شده اند. عرضه این محصول می تواند فاز جدیدی در بازار بلندگوهای هوشمند آغاز کند. آمازون نیز سال گذشته با عرضه Amazon Echo Show دستگاهی وارد بازار کرد که می توانست بازخوردهای تصویری به سوال و جواب کاربران ارائه دهد. آمازون به مرور زمان قابلیت های جدیدی به این محصول خود اضافه کرد؛ مانند برقراری تماس ویدئویی. بلندگوهای هوشمند گوگل نیز به مرور به قابلیت های جدیدی ازجمله سیستم عامل اندروید مخصوص اینترنت اشیا مجهز شدند اما Smart Displays تلفیقی از اندروید، محصولات Google Home و دستیار هوشمند گوگل ارائه می دهد.

گوگل از بلندگوی هوشمند دوم فعلا خبری اعلام نکرده و تنها به نام لنوو تحت عنوان شریک خود در تولید این محصولات اشاره کرده است. Lenovo Smart Displays شباهت زیادی به دستگاه های برقراری تماس ویدئویی دارد منتهی بدون گوشی. این محصول مجهز به پنل صفحه نمایش 8 یا 10 اینچی است و بلندگوها در کنار صفحه قرار دارند. پشت دستگاه هم اهرمی وجود دارد که کاربر می تواند با کمک آن دستگاه را به صورت افقی یا عمودی روی سطح صاف نگه دارد. هر دو بلندگوی 8 و 10 اینچی حالا برای پیش فروش توسط B&H Photo با قیمتی کمتر از قیمت قبلا اعلام شده توسط گوگل، عرضه شده اند. مدل 8 اینچی 99/ 149 دلار(به جای 99/ 199 دلار) و مدل بزرگ تر 88/ 228 (به جای 99/ 249 دلار) قیمت دارند. از آنجایی که لنوو محصول موفقی همچون Lenovo’s Z5 red را ارائه داده، می توان پیش بینی کرد که Smart Displays نیز با بازخورد خوبی از طرف طرفداران روبه رو خواهد شد.

پهپادی با ظرافت پرواز پرنده ها

ایسنا: محققان دانشگاه مارسی فرانسه موفق به ابداع روباتی شده اند که با داشتن دو بازوی چرخشی، به ظرافت پرنده های طبیعی پرواز می کند. به گزارش «ایسنا» و به نقل از ساینس دیلی، روبات های جدیدی که Dubbed Quad-Morphings نامیده می شوند، از دو بازوی چرخشی که مجهز به پروانه هستند استفاده می کنند تا از الگوهای پرواز پرندگان و حشرات بالدار را که به آنها اجازه حرکت در فضاهای تنگ را می دهد، تقلید کنند. محققان موسسه علوم حرکتی اتین جولز ماری از دانشگاه مارسی، یک روبات پرنده مانند ساخته که می تواند به دقت و طبیعی پرواز کند. این پهپاد می تواند به سرعت خود را با محیط تطبیق دهد و در فضاهای تنگ به سادگی حرکت کند.

این کار در همین هفته در مجله Soft Robotics منتشر شد و به عنوان اولین در دنیا شناخته می شود. برنامه های کاربردی حاصل از این مطالعه را می توان در معرفی روبات هایی که قادر به تنظیم در انواع محیط ها از جمله عبور از مسیرهای باریک هستند، استفاده کرد. چنین روبات هایی برای ماموریت های اکتشافی مناسب هستند. این به آن معنی است که این سبک جدید از روبات های پروازی، برای انواع ماموریت های اکتشافی ایده آل خواهند بود. محققان پیش بینی می کنند که با طراحی جدیدشان، استفاده از پهپادها در مناطق محدود و متمرکز برای عملیات جست وجو و نجات، کشف یا نقشه برداری، بیش از پیش شایع خواهد شد.

طی چند سال اخیر توجه بیشتری به روبات های پرواز یا پهپادها شده است. دانشمندان با الهام از طبیعت، در حال جست وجو برای راه حل های پروازی برای همه چیز از مسائل کشاورزی گرفته تا مسائل نظامی هستند. ماه گذشته، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک وسیله نقلیه پروازی بدون سرنشین را برای نظارت بر اقیانوس های جهان براساس الگوهای پرواز پرنده آلباتروس توسعه داد. این پرنده می تواند فاصله های طولانی را بدون صرف انرژی زیاد به دلیل طول بال خود پرواز کند. الهام بخش روبات جدید و پیشرفته دانشگاه مارسی هم، توانایی پرواز پرندگان و حشرات بالدار بوده است که طی سال ها تکامل یافته اند تا بتوانند در محیط های شلوغ حرکت کنند. این حیوانات و حشرات می توانند به سرعت و به شکل کارآمد، حالت پرواز خود، حرکات و موقعیت خود را برای مقابله با همه موانع پیش رو تغییر دهند.

این روبات جدید قادر به کاهش طول بال خود در طول پرواز است که به آن اجازه می دهد تا از فضاهای تنگ، بدون صرف انرژی زیاد، عبور کند. سیستم طراحی شده با سیم های الاستیک و سفت و محکم، Dubbed Four-Morphing را قادر می سازد تا جهت گیری بازوهای خود را در پرواز به شکل عمودی یا موازی با محور مرکزی تغییر دهد. بازوها در حالت موازی، حرکت رو به جلو را ممکن می سازد و از قرار گرفتن در حالت عمود بر محور مرکزی، برای تثبیت پرواز استفاده می شود. محققان گزارش دادند که سرعت این پهپاد می تواند در شرایط پرواز در فضای بسته، به 4 تا 5 کیلومتر در ساعت و در فضای آزاد تا 9 کیلومتر در ساعت برسد. دوربین های مینیاتوری تعبیه شده روی این پهپاد می تواند 120عکس در ثانیه بگیرد و در آینده این امکان را خواهد داشت که به طور مستقل و بدون کمک هدایت گر در فضاهای تنگ و باریک پرواز کند. تست این سیستم جدید در ماه جاری آغاز می شود. حمایت مالی از این پروژه توسط برنامه Equipex Robotex فرانسه انجام شده است.

گوگل تبلت های اندرویدی را کنار گذاشت

آی تی ایران: گوگل در چند سال اخیر تمام تلاشش را کرده که وانمود کند تبلت های اندرویدی اصلا وجود خارجی ندارند و چهارشنبه هفته گذشته به این فیلم بازی کردن برای همیشه پایان داد، البته با «حذف کامل بخش تبلت از وب سایت اندروید!» گوگل در آپدیت جدید وب سایت اندروید تب «تبلت ها» را به طور کامل از منوی اصلی بالای وب سایت حذف کرده و از این بعد با ورود به وب سایت اندروید می توانید همه چیز را راجع به سیستم عامل اندروید روی گوشی ها، پوشیدنی ها، تلویزیون ها و دیگر سیستم ها یاد بگیرید، همه چیز به جز تبلت ها.

بله درست متوجه شدید، بدرود تبلت های اندرویدی! تا همین هفته قبل با ورود به بخش تبلت ها در این وب سایت می توانستید اطلاعات کاملی راجع به تبلت های جدید و جذاب اندرویدی مانند گلکسی تب اس2 کسب کنید. باور کنید بخش تبلت ها قبل از اینکه گوگل آن را حذف کند بازدید روزانه قابل توجهی داشت. اما حالا با تایپ URL مربوط به بخش تبلت های وب سایت اندروید، سریعا به صفحه اصلی وب سایت اندروید هدایت می شوید، به همین سادگی به همین راحتی. در گذشته مطالب زیادی راجع به بی اهمیتی و بی میلی گوگل نسبت به تبلت های اندرویدی منتشر شده بود و این اقدام جدید گوگل نشان می دهد این مطالب بیراه نگفته اند. شرط می بندیم گوگل در قدم بعدی تبلت های مجهز به سیستم عامل کروم با اپلیکیشن ها اندرویدی را از صفحه روزگار محو می کند. حال با توجه به رابطه بدبین گوگل و تبلت های اندرویدی تصور اینکه چگونه شرکت هایی مانند سامسونگ و ایسوس همچنان می خواهند تبلت اندرویدی جدید تولید کنند، کمی سخت است.

معرفی دوربین جدید سونی با لنز200-24 میلی متری

فارنت: سونی عضو جدید از خانواده دوربین های RX100 را معرفی کرد، این دوربین لنز 200-24 میلی متری دارد و آن را با نام تجاری RX100 VI در بازار خواهیم شناخت. بدون شک اولین تغییر و ارتقا در دوربین RX100 VI را می توان لنزهای جدید این دوربین دانست. در این مدل جدید شاهد حضور لنزهای 200-24 میلی متری هستیم تا این دوربین بیشترین عمق کانونی را در عکس ها داشته باشد. در کنار افزایش عمق کانونی، این دوربین به دیافراگم f2.8-4.5 نیز مجهز است تا عکس های گرفته شده با این دوربین جزئیات را بهتر به تصویر بکشد. سونی ویژگی پشتیبانی از وضوح 4K را به فیلمبرداری این دوربین اضافه کرده است. در کنار این موارد دوربین RX100 VI قادر به فیلمبرداری در حالت S-Log 3 نیز هست. این حالت طیف رنگ های دینامیک بیشتری را به تصویر می کشد و رنگ سوژه ها در این حالت تعادل بیشتری خواهد داشت. به لطف این ویژگی ها دوربین RX100 VI قادر به فیلمبرداری در حالت HDR نیز هست. سنسور 1/ 20 مگاپیکسلی به همراه پردازنده BIONZ و سیستم فوکوس خودکار 315 نقطه ای که سرعتی برابر با 03/ 0 ثانیه دارد را می توان از دیگر ویژگی های این دوربین دانست. این محصول تا ماه دیگر راهی بازار خواهد شد و قیمت آن حدود 1200 دلار خواهد بود.