آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۵
خبر
۸

سفر رئیس جمهوری به چین برای حضور در نشست سران سازمان همکاری شانگهای

روحانی: کشورها در مقابل شیوه خطرناک آمریکا سکوت نکنند

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس جمهوری روز گذشته برای حضور در هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای عازم چین شد. اجلاس سازمان همکاری شانگهای از امروز به مدت دو روز (19 و 20 خرداد) در چین برگزار می شود. کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان عضو سازمان همکاری شانگهای هستند و ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد. در کنار حضور در این اجلاس قرار است مقامات ایران در حاشیه این اجلاس با روسیه و چین به عنوان دو عضو گروه 1+4 درباره آینده برجام گفت وگو کنند. به دنبال خروج آمریکا از برجام سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه روسیه و چین تلاش هایی را برای حفظ برجام آغاز کردند.

روز گذشته نیز «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در دیدارشان در پکن، بر حمایت از توافق هسته ای تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» روسای جمهوری روسیه و چین در بیانیه مشترکی اعلام کردند «مسکو و پکن تمام تلاش خود را برای محافظت از توافق هسته ای ایران به کار خواهند بست.»

در همین ارتباط ظاهرا قرار است ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و حسن روحانی نیز در یک نشست سه جانبه در چین در مورد راه های حفظ برجام رایزنی کنند. گفت وگو در مورد جلوگیری از ایجاد وقفه در پروژه های مشترک میان ایران و چین در پی خروج آمریکا از برجام با طرف چینی و مذاکره در مورد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز از دیگر محورهای مذاکره میان مقامات ایران با روسیه و چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.در همین راستا حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز روز گذشته پیش از ترک تهران، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: همه دنیا باید احساس کنند، شیوه ای که آمریکا انتخاب کرده، شیوه خطرناکی برای روابط بین الملل و برای به پا داشتن مقررات بین الملل و باعث تضعیف معاهدات بین المللی است و کشورهای دیگر نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. با توجه به اینکه دو عضو از اعضای 1+5 سابق یعنی روسیه و چین در این اجلاس حضور دارند، به طور طبیعی درباره آن موضوعات هم بحث خواهد شد