آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۵
بورس
۹
جنب پل حافظ

یک واحد تا شاخص 96 هزار واحدی

همایون دارابی

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را تنها با دو روز کاری پشت سرگذاشت. در هفته گذشته تقارن ایام لیالی قدر با سالگرد رحلت امام(ره) موجب شد تا بازار تنها در روزهای شنبه و یکشنبه با حضور کم تعداد معامله گران فعالیت کند. نتیجه این دو روز فعالیت رشد 421واحدی شاخص کل بود. به رغم رشد شاخص سهام، بورس همچنان از ابتدای سال با زیان مواجه است.

شاخص کل این بازار از ابتدای سال زیان 3/ 0 درصد را به ثبت رسانده است و در رده آخر جدول بازدهی بازارهای مختلف سرمایه گذاری از ابتدای سال 97 قرار دارد. در این شرایط روز یکشنبه نیز شاخص کل با رشد 47واحدی مجدد در مرز روزانه 96هزار واحد باقی ماند. شاخص بورس در روزهای شنبه و یکشنبه تلاش زیادی برای عبور از مرز 96هزار واحد صورت داد اما در نهایت روز یکشنبه در هنگام تعطیلی بازار شاخص در سطح 95هزار و 999واحد ایستاد تا تنها یک واحد تا فتح مجدد کانال 96 هزار واحدی فاصله داشته باشد. شاخص کل هموزن نیز روز یکشنبه 42واحد رشد کرد و به رقم 17هزار و 332واحد رسید. در بازار روز یکشنبه نمادهای فولادهای مبارکه و خراسان و پتروشیمی های جم و اراک بیشترین سهم را در رشد شاخص کل داشتند.

در همین حال اعلام خروج اکثر شرکت های بزرگ خارجی از بازار کشورمان متعاقب بحث اعمال تحریم ها از سوی ایالات متحده آمریکا موجب شد تا در روز پنج شنبه بهای سکه و ارز مجددا صعودی شود. این در حالی بود که همچنان بهای نفت در سطح قابل قبول 77دلار برای هر بشکه نفت برنت قرار دارد و نگرانی از کاهش درآمد ارزی کشور تخفیف یافته است. با این شرایط البته همچنان معامله گران بورس در انتظار رونق تورمی و تنزیل رشد ارزش دلار در بازار سهام هستند.