آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۵
نفت و پتروشیمی
۱۱

افت قیمت نفت با اهرم چین و آمریکا

دنیای اقتصاد: تقاضای ضعیف نفت خام از سوی چین و همچنین افزایش تولید نفت خام آمریکا، روز گذشته عواملی بودند که موجب شدند با وجود نگرانی ها از کاهش عرضه نفت ونزوئلا و ایران، قیمت ها وارد مسیر کاهشی شوند.

این اهرم در حالی به قیمت های دیروز فشار وارد کرد که یک روز پیش از آن و در معاملات روز پنج شنبه، نفت شاخص برنت با رشد 2 دلاری همراه شده بود. این میزان رشد تولید در پی افزایش نگرانی ها از تداوم کاهش عرضه نفت خام ونزوئلا و همچنین تن ندادن اوپک به پیشنهاد رشد تولید در نشست این ماه رقم خورد. ونزوئلا که عضوی از اوپک است، علاوه بر مشکلات بی شمار اقتصادی، با تحریم های آمریکا مواجه است. به همین دلیل تولید نفت خام این کشور بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته است. در حال حاضر، ونزوئلا در کنار معضل افت تولید، یک ماه از برنامه خود برای تحویل نفت خام به مشتریانش در پایانه های اصلی صادرات عقب است و حتی ممکن است برخی قراردادها در پی این مشکلات متوقف شوند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 36 سنت کاهش قیمت به 96/ 76 دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با 8 سنت افت قیمت در هر بشکه، با قیمت 87/ 65 دلار بر بشکه معامله شد.آن طور که گزارش روز گذشته رویترز نشان می دهد، آمارهای گمرکی نشان می دهد، میزان واردات نفت چین در ماه مه، از رکوردی که در ماه قبل از آن به ثبت رسانده بود فاصله گرفته است. پالایشگاه های دولت چین در حال ورود به دوره تعمیرات هستند. به همین علت میزان واردات نفت چین در ماه مه به 05/ 39 میلیون تن، معادل 2/ 9 میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که این رقم در ماه آوریل 6/ 9 میلیون بشکه بوده است. همچنین دیگر عامل تضعیف قیمت نفت، افزایش تولید نفت آمریکا بوده که در هفته گذشته به رقم بی سابقه 8/ 10 میلیون بشکه در روز رسیده است.