آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۳
دانش
۱۳
جام آسمان

پیشنهاد نجومی ما برای امشب شما

دیدار افطار تا سحر با اعضای خاندان مشتری

کاظم کوکرم

هفته پیش در همین ستون گفتم که این شب ها می توانید سیاره زهره را همچون ستاره ای درخشان حوالی اذان مغرب در افق غربی با چشم غیرمسلح تماشا کنید. همین طور اشاره کردم که در همان لحظه پشت سرتان سیاره مشتری در جهت جنوب شرقی با ارتفاعی قابل توجه نسبت به افق به شکل ستاره ای فوق العاده درخشان و بسیار پرنورتر نسبت به سایرین جلوه می کند. حالا می خواهم برایتان نکات جالب تری از تماشای مشتری بگویم.

اگر هفته پیش مشتری را مثلا ساعت 10 شب در آسمان دیده باشید، این هفته اگر راس همان ساعت 10 به پشت بام بروید احساس می کنید ارتفاع بیشتری نسبت به هفته پیش دارد و گویی به وسط آسمان نزدیک تر شده است. اگر فکر می کنید علت این موضوع به جابه جا شدن سیاره مشتری در میان ستاره ها باز می گردد، کاملا در اشتباهید. دلیلش را بعدا در همین ستون برایتان خواهم گفت!

اما برای شب های ماه رمضان شما و دیدار با سیاره مشتری پیشنهاد ویژه ای دارم. اگر دوربین دوچشمی شکاری دارید که چه بهتر. اگر هم ندارید بین دوستان و آشنایانتان پرس وجو کنید تا از چنین دوربینی بتوانید برای دیدن سیاره مشتری استفاده کنید. برای این که موقع رصد در نتیجه لرزش دست سیاره مشتری را بهتر ببینید بهتر است دوربین دوچشمی را روی سه پایه عکاسی نصب کنید، یا موقع تماشا با دوربین، هر دو آرنجتان را به لبه پنجره یا هر جای دیگری تکیه دهید. در این صورت قرص مشتری را به شکل دایره ای بسیار کوچک خواهید دید.

احتمالا اطراف این سیاره، سه چهار ستاره که روشنایی یکسانی دارند خواهید دید که همه در یک خط قرار گرفته اند. اینها در حقیقت چهار قمر سیاره مشتری به نام های گانیمد، اروپا، کالیستو و یو هستند که نخستین بار گالیلئو گالیله 408 سال پیش با تلسکوپ رصدشان کرده بود. پیشنهاد می کنم یک بار زمان افطار موقعیت مشتری و قمرهایش را با دوربین ببینید و یک بار هم به وقت سحر، حوالی ساعت 2 بامداد با دوربین سراغشان بروید. البته سحرگاه خواهید دید مشتری در طول شب جابه جا شده است و در جهت جنوب غربی نمایان است. به شما قول می دهم اگر سحرگاه هم مشتری را ببینید از میزان جابه جاشدن آرام این چهار قمر به دور مشتری و تغییر موقعیت شان نسبت به هم حسابی شگفت زده شوید.