آرشیو یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۶
دنیا
۴

رتبه بندی کیفیت زندگی کشورها اعلام شد

کانادا بهشت روی زمین

دنیای اقتصاد: در ورای ثروت و موفقیت هر کشوری، سیاست هایی قرار دارد که امکانات را ایجاد می کند، مردمی که برای موفقیت آن تلاش می کنند و تاریخی که فضا و چشم انداز آن کشور را ترسیم می کند. جهانی شدن موجب شده است که حضور هر کشوری به ورای مرزهایش تسری یابد و یکی از مولفه های مهم کشورها، کیفیت زندگی در آنها است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» در تحقیقی که توسط مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده و پایگاه یو اس نیوز نتایج آن را به تازگی منتشر کرده، کیفیت زندگی در 80 کشور منتخب جهان مورد سنجش و رتبه بندی قرار گرفته است. در این بررسی که طی یک نظرسنجی از مردم انجام شده، مجموعه ای از 65 ویژگی برای هر کشور مورد شناسایی قرار گرفته و از 21 هزار نفر پرسیده شده که هریک از این ویژگی ها را تا چه اندازه در هریک از کشورهای مورد بررسی می بینند. براساس پاسخ افراد شرکت کننده در این نظرسنجی، هر کشور در هریک از این 65 معیار نمره ای را کسب کرده و در نهایت رتبه کیفیت زندگی آن به دست آمده است.

براساس نتایج این تحقیق، کشور کانادا با تولید ناخالص داخلی 5/ 1 تریلیون دلار، جمعیت 3/ 36 میلیون نفری و سرانه تولید ناخالص داخلی 46441 دلاری خود توانسته است رتبه نخست را در کیفیت زندگی به خود اختصاص دهد. دانمارک با 1/ 306 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، 7/ 5میلیون نفر جمعیت و سرانه 48230 دلاری جایگاه دومین کشور را در این رتبه بندی به خود اختصاص داده است. سوئد 9/ 9میلیون نفری با تولید ناخالص داخلی 511 میلیارد دلار و سرانه تولید ناخالص داخلی 49759 دلار در جایگاه سوم این رتبه بندی قرار گرفته است. بر این اساس کشورهای نروژ، استرالیا، سوئیس، فنلاند، هلند، نیوزیلند و آلمان نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفته اند. از دیگر نکات جالب توجه این رتبه بندی اینکه دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان، آمریکا و چین به ترتیب در رتبه های 17 و 21 این فهرست قرار گرفته اند. امارات با رتبه 25، عربستان سعودی با رتبه 41، ترکیه با رتبه 46، قطر با رتبه 48 و پاکستان با رتبه 71 از جمله کشورهای منطقه هستند که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند.