آرشیو دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۷
خبر
۲

گروه 7 در بیانیه پایانی خود مطرح کرد: تاکید بر صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران

دنیای اقتصاد: باوجودی که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشور تاکید دارند، سران گروه 7 در بیانیه پایانی خود خواستار صلح آمیز ماندن فعالیت های هسته ای ایران شدند. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری فرانسه سران گروه 7 شنبه شب در بیانیه پایانی خود خواستار تضمین صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران شدند. این تاکید درحالی مطرح شده است که خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران موجب بروز اختلافاتی میان واشنگتن و متحدان اروپایی اش شده است.

در بیانیه گروه 7 آمده است: «ما متعهد به تضمین همیشگی این هستیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز و مطابق با تعهدات و الزامات بین المللی ا ش مبنی بر عدم دستیابی، توسعه یا ساخت سلاح هسته ای باقی می ماند.» همچنین در این بیانیه با تکرار ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا علیه سیاست های منطقه ای ایران آمده است: «ما تمام حمایت های مالی از تروریسم شامل گروه های تروریستی مورد حمایت ایران را محکوم می کنیم. ما همچنین از ایران می خواهیم با کمک به تلاش ها برای مقابله با تروریسم و یافتن راه حل های سیاسی و برقراری صلح در منطقه نقشی سازنده ایفا کند.»

این گروه در ادامه بیانیه خود با این ادعا که برنامه موشکی بالستیک ایران تهدیدی علیه امنیت و صلح بین الملل است از ایران خواسته تا از پرتاب موشک های بالستیک و هر فعالیت دیگری که به گفته آنها خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و منطقه را بی ثبات می کند پرهیز کند. این درحالی است که مقامات ایران همواره ضمن رد ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته ای کشورمان تاکید کرده اند که فعالیت های هسته ای ایران ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته ای نبوده است. در همین راستا آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمامی گزارش های خود از روند اجرای برجام و گزارش های پیشین خود درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است که این کشور به تعهدات خود پایبند است و هیچ گونه شواهدی دال بر وجود جنبه های نظامی در فعالیت های هسته ای تهران وجود ندارد. ایران درخصوص برنامه موشکی بالستیکش نیز در پاسخ به مخالفت های غرب و آمریکا تاکید دارد که این کشور برای توسعه ظرفیت دفاعی خود شامل موشک های بالستیک از هیچ کس اجازه نمی گیرد.