آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۱
فن آوری
۸

تجربه یک سفر سریع السیر با <هایپرلوپ>

هایپرلوپ ایده جدیدی از حمل و نقل شهری سریع السیر است که مسافران را در غلاف های بزرگی در مسافتی با بیش از 1100 کیلومتر در ساعت جابه جا می کند.

به گزارش «ایران آنلاین» هایپرلوپ فرم جدیدی از حمل و نقل سریع زمینی است که برای نخستین بار توسط ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت های مشهوری همچون تسلا موتورز و پی پل مطرح شد. درهایپرلوپ مسافران درون کپسولی قرار می گیرند که این کپسول در داخل مسیر تیوب مانند و با شرایط نزدیک به خلا حرکت می کند.

این وسیله سریع با استفاده از فشار هوایی که از عقب وارد و از خروجی های پایین آن به بیرون رانده می شود حرکت می کند. این قطار قادر است مسافت شهرها را در عرض 30 دقیقه طی کرده و به طورمثال از لس آنجلس به سانفرانسیسکو سفر کرد.

در حدود 2 سال پیش نخستین جابه جایی واقعی از طریق سیستم هایپرلوپ، در شهر دوبی و با هدف جابه جا کردن محموله ها روی سطح زمین یا زیر دریا عملیاتی شد. اخیرا این شرکت اعلام کرده است قصد دارد با توسعه آزمایش های جدید، سرعت این سیستم را به 4 هزار کیلومتر در ساعت برساند. برخی از چالش های عمده در مسیر توسعه این طرح، هزینه های بسیار گران ایجاد لوله های خلا با بیش از صدها کیلومتر است که در حدود میلیاردها دلار تخمین زده شده است. همچنین این سیستم باید در یک خط مستقیم حرکت کند تا حال مسافران در سرعت بالا بد نشود. همین موضوع نیز توسعه این پروژه را کند کرده است.