آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۰۹
دیپلماسی
۶

نیم نگاه ترامپ به ایران در سنگاپور

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده به حضور کشورش در توافق هسته ای با ایران پایان داده اما همچنان چشم انتظار توافقی مجدد با تهران به سبک و سیاق مورد علاقه خودش است. وی پس از دیدار با کیم جونگ اون در ابتدای نشست خبری نسبت به حل اختلاف هسته ای با ایران ابراز امیدواری کرد. البته لحن دونالد ترامپ درست مانند 16 ماه گذشته از ریاست جمهوری اش در قبال ایران تند و تیز بود. وی در این زمینه گفت: «امیدوارم در موقع مناسب و بعد از اینکه تحریم ها تاثیر خود را گذاشت- و آنچه علیه ایران وضع کرده ایم تحریم های بسیار شدیدی است- آنها به سر میز مذاکره و توافقی واقعی برگردند زیرا واقعا چنین چیزی را دوست دارم اما حالا برای چنین تحولی زود است.»

رییس جمهور ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع گسترش تسلیحات هسته ای را بسیار مهم می داد، گفت: «به همین دلیل پیگیر موضوع توافق هسته ای با ایران بودم». به گزارش بی بی سی، وی تلویحا تصمیم خود در خروج از برجام را موثر دانست و این گفته را تکرار کرد که به نظر او، رفتار ایران اخیرا تغییر مثبت یافته است.

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که «گروگان های امریکایی» پیشاپیش از کره شمالی آزاد شده و به کشورشان باز گشته اند بی آنکه به گفته او، مانند آزادی گروگان های امریکایی از ایران، یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار باج پرداخته شده باشد.