آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۹
بورس
۹
خبر

تامین مالی پروژه های نفتی از بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های نفتی با همکاری وزارت نفت پس از خروج شرکت های نفتی از بازار نفت ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور محمدی در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران درباره تامین مالی پروژه های نفتی از محل بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت یک سال و نیم درباره انتشار اوراق پروژه های نفتی مذاکره داشتند که در حال حاضر این فرآیند در بازار سرمایه در حال اجرا است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: برای راه اندازی صندوق پروژه نفتی نیز با وزارت نفت صحبت و برنامه هایی تنظیم شده است. امید می رود ظرف چند ماه آینده این صندوق در بازار سرمایه عملیاتی شود. محمدی در پاسخ به پرسشی درباره نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های نفتی پس از خروج شرکت های نفتی خارجی از پروژه های ایران بعد از تحریم های جدید آمریکا و لغو یکطرفه برجام خاطرنشان کرد: سازمان بورس با توجه به اینکه ابزار اسلامی متعددی مانند اوراق سلف، اوراق اجاره، اوراق رهن، اوراق وکالت، اسناد خزانه، صکوک استصناع و انواع دیگر اوراق مالی اسلامی را در اختیار دارد، امکان هر نوع تامین مالی را دارد.

وی با بیان اینکه در تامین مالی پروژه ها با استفاده از اوراق آنچه اهمیت دارد نرخ سود اوراق است، تصریح کرد: طبیعتا با یکی دو درصد نرخ بالاتر و جذاب تر کردن اوراق می توان منابع مالی پروژه ها را جذب کرد. تامین مالی با این روش کمک می کند تا مردم به صورت واقعی در اقتصاد سهیم شوند و از رشد قیمت هایی که در بازار نفت ایجاد می شود، منتفع شوند. به گفته محمدی، بازار سرمایه امکان استفاده از همه ابزار مربوط به پروژه های نفتی را دارد. از سوی دیگر وزارت نفت نیز باید ارزان ترین سرمایه گذاری را انتخاب کند. در نهایت می توان به نرخ سود مناسب دست یافت. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره عرضه اوراق جدید در بازار سرمایه گفت: بر اساس قانون بودجه، سازمان بورس مکلف به عرضه اوراق است. به همین دلیل روز گذشته 4 نماد جدید اوراق اسناد خزانه اسلامی، وارد بازار سرمایه شد.