آرشیو چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۰۹
اقتصاد
۱۰
آینده پژوهی

تصویرسازی مرکز پژوهش ها از اقتصاد

4 پیشنهاد برای ایران 97

رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته از کتاب اقتصاد ایران در سال 96 رونمایی کرد. کتابی که از سوی 41 کارشناس اقتصادی نگارش شده و اقتصاددانان سرشناسی چون بهروز هادی زنوز، عباس شاکری، کامران ندری و سیدعلی مدنی زاده بر روند تدوین آن نظارت کرده اند. نویسندگان این کتاب با روایت آنچه که بر اقتصاد ایران گذشته است، برای سال 97 پیش بینی کرده اند که رشد اقتصادی به 3 درصد برشد و نرخ تورم 11،5 درصد شود.

تدوین کنندگان این کتاب برای نرخ بیکاری 97 سه رقم را پیش بینی کرده اند. به باور آنان نرخ بیکاری رسمی بین 12 تا 12،5 درصد خواهد بود، نرخ بیکاری در جوانان تا سطح 28.5 درصد افزایش می یابد و نرخ بیکاری پنهان به 23 درصد می رسد.

نویسندگان این کتاب برآورد کرده اند که میزان درآمدهای نفتی در سال 97 حدود 101 هزار میلیارد تومان شده و درآمد دولت از محل اخذ مالیات به 124 هزار میلیارد تومان برسد.

در بخش پولی نیز پیش بینی شده که میزان نقدینگی در سال 97 به 19 هزار، هزار میلیارد تومان رسیده و 23،5 درصد رشد داشته باشد. رشد پایه پولی نیز که در سال 96 حدود 19.6 درصد برآورد شده تا پایان امسال به 19.8 درصد خواهد رسید.

مرکز پژوهش های مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، چهار راهکار را پیشنهاد داده است. نخست نظام بانکی و تامین مالی کشور اصلاح شود، آنگاه با استفاده از ظرفیت های برجام بر تبادلات مالی بین المللی افزایش یافته و نظام ارزی کشور نیز تغییر یابد، سپس جراحی در نظام مالی دولت صورت گیرد و در نهایت حمایت از تولید اهمیت پیدا کند.